lørdag, oktober 30, 2010

Nye ror - to stykker

Så skrider det endeligt fremad med rorene til båden.
Her et par billeder af de næsten færdige rorblade.



Tanken er at de skal monteres så de hælder godt 15 grader udad i hver side.
Har dog ingen erfaring med vinkling af hækror, så det er blot mit bedste bud efter at have kigget på utallige fotos af V60'ere, Minitransat 6.5'ere og andre bredrøvede planene kølbåde.

Hvis der er nogen af jer, der har erfaringer -gode som dårlige med vinkling af ror vil jeg gerne høre om det. 

Vægten er markant reduceret på de nye ror, der blot vejer 5,2 kg stykket mod det gamle originale ror der vejer 21 kg.!

Også det gamle rorbeslag er et kapitel for sig, -tror sku' det er noget de har skåret ud af en kampvogn!
Det er lavet af 5mm rustfrit stål og vejer 5,5 kg......



Rorarealet er kraftigt reduceret på de nye ror, ud fra devisen om at langsom sejlads kræver stort rorareal og hurtig sejlads reducerer behovet for rorareal. I min verden bliver det til havnemanøvre og starter med begge ror i vandet og højere hastigheder når båden er oppe i fart gør den i stand til at kunne sejle på det ene ror alene.

Er dog i tvivl om ikke der er kommet lige lovligt meget forror. Har besluttet mig for at fylde lidt op på forkanten så forstykket foran rorbeslagene reduceres til blot 20-30% af rorbladets samlede bredde.

Til sammenligning er her fotos, hvor man kan sammenligne nyt og gammelt rorblad.


3 kommentarer:

  1. Hej Jesper

    Kunne du skrive lidt om de overvejelser du har haft forud for valget af rorprofile og form?

    MVH Mads

    SvarSlet
  2. Hej Mads,

    Jeg er den fødte optimist, så rorprofilet er valgt ud fra at det skal kunne holde grebet også ved 15-20 knob og det kan dette profil.

    HAr dog været meget i tvivl om hvor store de to ror skal være. Har ikke nogen steder kunne finde litteratur om hvor meget man kan reducerer rorarealet, når der er to ror i stedet for blot et.

    Har dog leget lidt med nogle skitser jeg har tegnet af det gamle ror og bådens flade hæk. Allerede ved 15 graders krængning, er der faktisk en hel del af det gamle rorprofil der kommer ud af vandet på grund af bådens store bredde. Så et af de to nye ror vil ved krængning have nogenlunde lige så stort areal i vandet som det gamle. Dertil kommer at de nye ror vil være helt neddykkede i vandet og derved have bedre greb med mindre luftbobler omkring sig end det gamle. det burde også give lidt ekstra.

    Hvad angår formem på selve profilet, med den let krumme agterkant, så var det den form jeg havde til rådighed..... -Det forhånden værende søms princip!

    Men jeg mener det er et flot og homogent profil der nok skal gøre arebjdet.

    Mvh Jesper

    SvarSlet
  3. Her en kommentar fra din far. Forroret skal være ca. 17 - 20 % af det samlede rorareal, så er der styr over tingene.
    Med 2 ror i vandet, som begge er vinklet udaf, skal du huske at de også skal vinkles ca. 10 grader i den akse de drejer om, således at det inderste ror altid drejer lidt mere end det yderste d.v.s. at rorets top skal pege ind mod bådens midte også i længderetningen. Præcis som på en bil

    SvarSlet