søndag, april 20, 2014

Sort epoxy - den ultimative løsning!

Så blev det endeligt varmt nok til at kunne prime bunden - nu går det fremad og en søsætning begynder at kunne skimtes i horisonten.

Store forberedelser er gået forud, der er blevet slebet og skrabet bund af i flere weekender, der er blevet spartlet op med epoxy spartel og slebet igen. Hårdt arbejde uden nogen muligheder for at kunne springe over, hvor gærdet er levest - bare hårdt arbejde......

Men nu endelig skal der gøres klar til den perfekte tur- og kapsejler bund på båden.
Var aldrig i tvivl da jeg købte båen, den skulle fremover have VC17 i bunden. det er den bedste bundmaling, den bygger ikke tyke lag op, den er nem at arbejde med og den giver den perfekte glatte bund på båden. Har altid ment en glat bund er det eneste rigtige, ikke blot nødvendig for kapsejlads, men giver også et godt glid i vandet til tursejladsen. http://www.watski.dk/VC-17M-Extra-11eYR

Men inden man når så langt skal der lige lægges 5 lag epoxy primer.........
International anbefaler at man burger deres VC-Tar; http://www.watski.dk/Ma-ikke-bruges-11MjP

Inden man kommer så langt skal man beslutte sig for om man vil ordne bunden og så bagefter tage de fire lapper hvor stativet stårr eller om der skal laves en løsning, hvor man i nogle døgn kan have båden stående uden lapperne fra stativet rører båden, en ikke ufarlig situation, der ikke egner sig til blæsevejr.



Båden klargøres til at stå uden lapperne fra stativet, der monteres en strop i hver side agter, fra ræling til bundrammen på stativet. derudover monteres der en ktraftig stolpe der har fat i røstjernet på hver side af båden, så den ikke kan vælte ud til siden, derefter fjernes stativets ben - FORSIGTIGT!!
 


Så er der tapet af og kun minutter til det går løsmed VC-Tar


Noget sært sort stads, der klistrer men samtidigt er meget letløbent - næsten som vand

De sørgelige rester.


Første lag flyder flot ud, men har en sær konsistens, nogle steder kan man se igennem det


Bliver rullet på med en korthåret mohair-rule.
Der går en 2,5 liters VC-Tar til to lag på på en Larsen 28
 

Sidder med rullen og maler, men jeg bekræfter mig selv i at det er en fornøjelse at have bly-køl - ingen rust - fedt!
 

sådan - de første 3 lag er lagt, med intervallerne 3 timer mellem hvert lag - det bliver perfekt!
Her kan man desuden se at stativets lapper ikke rører bunden.
 


den stolte skude er snart klar til at se bølgen blå.
For fan... den bliver hurtig!


Blev overrasket over at VC-Tar efter et par lag begynder at danne en blank overflade


Faktisk bliver det MEGET BLANKT! her et spejlbillede af den glade bådejers ben.
 



5 lag senere er det tid til at pakke sammen
Det tog 2 fulde dage at male de fem lag med 2-3 timers pauser imellem.
der blev brugt 5 liter VC-Tar. Brugte de medfølgende store "hætter/låg" på bøtterne til at blande i og brugte een enkelt pensel og to malerruller til alle fem lag.
Vejret var perfekt, temperature svingede mellem 10 og 17 grader og der var ingen regn/fugt på nær lidt dug om aftenen. Mange små ridser og de grove slibespor fra korn 40 sandpaper blev fuldstændigt udjævnede undervejs og alle 5 lag løb blot sammen og udjævnede sig flot, så alt i alt vil jeg sige primeren holder, glæder mig til at give VC17 om et par dage,
 
 

Man kan sagtens blande mere primer af gangen, det størkner ikke de første par timer når det star i beholderen, det er først ved udrulning at det begynder at sætte sig.
 

Sådan!


Ingen kommentarer:

Send en kommentar