mandag, juli 28, 2014

Forberedelser til Sølvroret

Er så småt gået i gang med at skrabe grej og sikkerhedsudstyr sammen til deltagelse i Sølvroret, den 20. september.

http://silverrudder.com/index.php?lang=da

Har skiftet pol-skoene på batteriet til hurtig-klikkere, så de nemt kan afmonteres og sættes over på et friskt batteri under sejladsen, hvis søkortplotter, selvstyrer og lanterner mm. suger for meget strøm..



Løbeliner til montage på dækket, så der kan løbes med livline både i styrbord og bagbord side.
 


søndag, juni 01, 2014

Løbssejer Fyn Rundt - og nummer 5 blandt two hand!

Så er alt arbejdet på båden blevet belønnet.
Det blev til en løbssejr på Fyn Rundt i løb 2.
http://www.c-f-r.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=163&Itemid=12&lang=da

Desuden nummer 5 blandt double hand sejlerne samt en 14 plads overalt på DH!

Sku' da meget godt af far og søn, der ikke har sejlet sammen i 25 år og i et nyt uprøvet skib - det tegner til at blive nogle gode sæsoner de kommende år....

Hjalp også fænomenalt med nye sejl fra Quantum på Amager, http://sejl.dk/
For fa.... den fok er flad - og perfekt til hårdt kryds på Nordfyn.
Logged 5.6-5.9 knob på hårdt kryds og i grov sø - så kan der vist ikke presses mere ud af en Larsen 28 på kryds.

Eneste pris der er at betale for sådan en omgang, er en hel-krops forstvning og nogle totalt smadrede hænder - en skrivebords generals lod når der skal kæmpes om pladserne hele vejen rundt om Fyn.



Søgelænder

Båden blev købt for at drengene på 2 og 5 år kunne komme med på vandet, så der er ingen vej uden om, der skal monteres havehegn!

Har fået Stotz Riggerservice, http://www.riggerservice.dk/ , til at lave nye wire, så ungerne kan holdes inde borde. Desuden kommer der søgelænder-net, så den lille kan gå rundt uden at skvatte i vandet - ved ikke hvad konkurrenterne på kapsejladsbanen siger til det - men de må hellere vende sig til det....




fredag, maj 23, 2014

Nyt fokkegods og lanterne

Så er det på med masten, men inden den kan komme på er det nødvendigt at skifte det gamle fokke-gods og sætte en ny toplanterne på.

Som man kan se på fotoet havde de gamle aluminiums-hjul sat sig.
OG wiren fra fokkefaldet har skåret sig ind i hjulet, så der var ingen vej udenom.
 
Valgt at købe et helt nyt fokkegods hos John Mast fremfor at forsøge at bore akslen ud på det gamle.
Problemet ved at skifte aksel og hjul i det gamle er at akslen ikke må blive bredere end originalen der er tykket på en presse - hvilket jeg ikke har adgang til - så ud med det!
 


 
Må nok også hellere få skiftet de gamle møg beskidte fald i masten...
 

 
Sådan operationen tog godt 15 minutter
 

 
Mangler nu blot at sætte popnitten i beslaget så er masten klar til at blive sat på.

torsdag, maj 15, 2014

Nye kistebænk-bunde

HAr lavet et par Nye bundstykker til kistebænkene, de gamle var mugne og buede da de blot var 8mm finer.

Har lavet disse i 12mm og givet dem et lag epoxy inden montering - det ligner 8 lag lakering......
Prøvr med epoxyen selv om den egentligt ikke kan tale sollys, men tænker at det går når de sidder mørkt monteret i bunden af kistebænkene. Bliver de alligevel gullige med tiden så må de males til den tid.
Er nu i hvert tilfælde forseglede 100%



onsdag, maj 07, 2014

Nye Hynder i kahytten

De gamle hynder til båden (27 år gamle) var både jordslåede og møg beskidte - der var ingen vej udenom, hvis familien skal lokkes på vandet, så skal der nye hynder til!

Har fået et par tilbud hjem fra sadelmager og hyndesnedker - fandeme dyrt!

Så har besluttet at gå i gang selv - det er ikke svært at skære skumgummi - det svære er at sy hyndestoffet pænt - overlader det til svigermor, kone og mor.......

 
Skumgymmiet er købt i Jysk og det er let at skære med en stor skarp kniv
 

 
Det sværeste er at skære den skrå side, men med et godt underlag og en skarp kniv er det muligt at skære efter en streg og samtidig den underste kant af madrassen

 
Her er der mærket op efter en af de gamle hinder med sprittuch og klar til skæring

 
Bruger en stor vinkel til at afsætte målene til skæring af den skrå side
(den der vender ud mod fribordet)
Måler op på den gamle hynde og afsætter derefter same antal millimetre på det nye skumgummi
 

fredag, maj 02, 2014

lukker finér-kanter med epoxy

Vil have alle rå finer og træstykker lukket og forseglet inden den nye sæson.

Har lakeret alle køjebunde og apteringsstykker for at de ikke trækker fugt og ikke bliver jordslået.
Turen er ny kommet til demere udsatte finér-stykker der star direkte mod skibsbunden.

 
Her er der tapet af så der ikke kommer epoxy ud på det lakerede

 
Der var et stykke finér der var godt medtaget af fugt - det har nu state og tørret hele vinteren indenfor i varmen og bliver nu mættet med epoxy
 

 
Her er epoxyen hærdet op og danner nu en 100% vandtæt membrane.
Alt fremtidig fugt er nu elemineret

 
Mangler nu bare at lakerer udenpå epoxyen, så den kan tale sollyset og ikke begynder at gulne.
 

torsdag, maj 01, 2014

Nye Sejl!

Så kom de Nye sejl - det er som jule aften.
Nu star de her på stue gulvet og skriger på saltvand og noget vind - skal være færdig med båden nu!!


Det blev i første omgang til et nyt storsejl og en 110% fok fra Jan Hansen, Quantum sejl på Amager, www.sejl.dk 
Der fulgte en stort set ubrugt spiler med båden da jeg købte den og har selv en ret stor gennaker ifald der skal sejles Sølvroret senere på sæsonen.

Tager den gamle mylar genua ud af DH målerbrevet og prøver at sejle udelukkende med den nye fok i denne sæson, så må vi se hvordan det kommer til at gå. Har indtryk af at klassen generelt sejler med stor genua 1, i op til ret meget vind (8-9 sek/m) men prøver uden her i sæsonen, da det spare et forsejl..

onsdag, april 30, 2014

Skroggennemføringer og søventiler - fremover 100% sikret imod korrosion

Har skåret de gamle skroggennemføringer og søventiler ud af båden, da kun en af fem søventiler kunne lukke - sku' ikke særligt betryggende!

Som erstatning for de gamle bronze-ventiler har jeg valgt Tru-Design fra New Zealand, http://www.watski.dk/Flushad-bordgenomfring-113HG samt de tilhørende søventiler;
http://www.watski.dk/Kugleventil-BSP-3-4--115m2

Fordelen ved Tru-Design er at de for det første er lavet i komposit, så de kan ikke tære eller korroderer, desuden kan de heller ikke frostsprænge om vinteren, da de kan give sig ifald der står vand i dem.

Super fedt produkt både at arbejde med, men også bare at stå og røre ved.........

 
Inden de monteres skal der slibes, så der bliver 1-1,5 mm luft i hullet.
Var i tvivl om jeg skulle montere dem i epoxy eller fugemasse - endte med at vælge TEC-7 fugemasse, der har den egenskab at det selv efter mange år stadig holder sig elastisk.
 

 
Udvendigt er skroggennemføringen fuget med TEC-7 men også invendig lægger jeg en fuge af TEC-7 inden nylonskive og møtrik monteres

 
Så er nylonskive og møtrik monteres og alt er spændt - gjorde mig umage for ikke at svine hele gevindet til i fugemasse


 
Arbejdet skrider fremad og der bruges så meget fugemasse at der med sikkerhed kommer fugemasse ud fra alle sider - det er skroggennemføringer under vandlinjen det skal sku være tæt - så ikke noget med at spare på fugemassen.
 

 
Og der er heldigvis godt med plads til søventilen der også er lavet i komposit
 

 
Pakker gevindet med almindeligt  pak-tæpe inden montage af selve søventilen

 
Sådan - job done - skroggennemføringer i komposit monteret med tilhørende søventiler - her i dette tilfælde til brug for selvlæns i cockpitettet.
 

 
Ikke noget med at spare på fugemassen - vil se sådanne en pølse af fugemasse HELE VEJEN RUNDT - så man er sikker på at det er tæt.
Enten fjern overskydende fugemasse med en lille træpind mens det stadig er blødt. Det er ikke nogen god ide at vente til det hærder og skære det af med en kniv, da det jo er primeren ui bunden af båden man skærer i - en membrane man gerne vil holde 100% vandtæt.
 

mandag, april 28, 2014

Ny forluge

Den gamle originale Houdini forluge var helt færdig.
Utæt og forsøgt tætnet utallige gange af den tidligere ejer, så den måtte ud!

Hvis man ikke ønsker at skære i sit fordæk - det kan jeg ikke lide! så er der kun to muligheder i forhold til ny forluge. en ny Houdini luge med de skavanker den er designet med. Alternativt er en GEBO luge fra Holland, der er specielt designet til at passe i hullerne fra netop Houdini lugen.
http://www.gebomarineglazing.nl/products/deck-hatches/

Til montagen har jeg brugt Tec-7 fugemasse, da det efter sigende forbliver elastisk selv mange år efter monage, hvor andre typer fugemasse ofte har en kedelig tendens til at blive stift og ufleksibelt.
Har ikke prøvet Tec-7 før, men giver det et forsøg med lugen her.

Skrev i efteråret om afmonteringen af den gamle forluge, den historie kan ses her;
http://jebl.blogspot.dk/2013/12/utt-forluge-den-ultimative-lsning.html

Og her lidt om fordele og ulemper ved Houdini kontra GEBO:
http://www.ybw.com/forums/showthread.php?138819-Houdini-or-Gebo-Hatch









søndag, april 27, 2014

Endelig - bundmaling - er klar til at gå i vandet

Så blev det endelig tid til at bundmale - skal i vandet så snart havnen har en ledig krantid!

Der kommer CV17 i bunden, http://www.watski.dk/VC-17M-Extra-11eYR

Det er en bundmaling der ikke opbygger lag og man kan fjerne den igen med forfynder på en klud.

 
Fandt ud af, at der er en pose i låget med kobberpulver der skal blandes i malerbøtten.
Virkede fint - nemt at blandet - hældte blot posen i bøtten og satte låg på igen og så en kæmpe rystetur

 
VC17 er tyndt som vand men super nemt at arbejde med, man skal blot passé på at det ikke løber for det giver nogle træls stiber der ikke hjælper på kapsejldasfarten ;0)
 

 
Almindelig malertæpe gør jobbet og VC17 dækker allerede ved første overmaling
 

 
Sær konsistens og sjov farve

 
Dækker ved første overmaling, men giver de to lag der anbefales på nymalet VC-Tar primer

 
Ligner en hel million.........tyndt sjask men super nemt at arbejde med

 
undlader at male de steder hvor der skal monteres skroggennemførnger - se artikel senere på ugen.
her ses forøvrigt tydeligt hvor godt primeren - VC-Tar er løbet sammen og danner en helt glat overflade - fter en omgang VC17 er den her bund SÅ KLAR til at sejle kapsejlads.
 

torsdag, april 24, 2014

Silkemat lakarbeje - Sådan!

Så hærdede dørken endeligt op med det sidste lag silkemat - prøvede en Goldspar silkemat lak fra international - det ser ud til at blive perfekt!

http://www.watski.dk/Goldspar-Satin-11MHH

Føles som en god lak, den tørrer hutigt op, men ikke hurtigere end at det stadig løber perfekt sammen.

Kan sku´godt leve med den dørk der....