Vil gerne slibe og lakerer den del af apteringen der ikke kan tages ud af båden, så derfor skal båden stå indefor denne vinter.
Valget faldt på den nye hal på Brønby havn.
http://www.dansksejlogmotor.dk/
Velkommen, siden her handler om at få mest muligt ud af båden – både på vandet og gennem løbende optimering og vedligehold. Målet er at gøre sejlads sjov, tilgængelig og meningsfuld – uden at sprænge budgettet. Her finder du over 250 indlæg fra de seneste 15 år, fyldt med idéer, erfaringer og eksperimenter. Siden er til dig, der elsker at nørde med en ældre båd og tror på, at det altid kan gøres lidt bedre - eller bare anderledes samt at vi vinder aftenkapsejladsen eller næste DH-kapsejlads..
søndag, november 09, 2014
lørdag, september 27, 2014
Vindstille
Vindstille - for fanden !
Ingen vind end ikke et lille pust - timerne kværnede bare derudaf på Sølvroret. det tog 16 timer at sejle fra Fynshoved til Sprogø!
Ingen vind og modstrøm
Havde besøg af en Sæl der to et par omgange omkring båden
Ingen vind end ikke et lille pust - timerne kværnede bare derudaf på Sølvroret. det tog 16 timer at sejle fra Fynshoved til Sprogø!
Ingen vind og modstrøm
Total vindstille
Og tåge
Havde besøg af en Sæl der to et par omgange omkring båden
Båden på land ved Walsted for at blive klargjort i bunden
Båden har ligget stille siden sommerferien, så den skulle lige en tur på land inden Sølvroret.
Hatten af for Walsteds bådværft http://www.walsteds.dk , de er hurtige, havde en god pris og indenfor få timer var det arrangeret og eksekveret - tak for det, perfekt service.
Efterfølgende var der en del af de øvrige både fra Svendborg havn der slog et smut forbi Walsted også...
OG STOR TAK TIL MINE FORÆLDRE, DER BÅDE ORDNEDE BÅDEN I BUNDEN OG SEJLEDE DEN HJEM EFTER SØLVRORET!!!
UDEN DEM OG DEN ØVRIGE FAMILIE SAMT CARSTEN, VAR DET IKKE GÅET.
Hatten af for Walsteds bådværft http://www.walsteds.dk , de er hurtige, havde en god pris og indenfor få timer var det arrangeret og eksekveret - tak for det, perfekt service.
Efterfølgende var der en del af de øvrige både fra Svendborg havn der slog et smut forbi Walsted også...
OG STOR TAK TIL MINE FORÆLDRE, DER BÅDE ORDNEDE BÅDEN I BUNDEN OG SEJLEDE DEN HJEM EFTER SØLVRORET!!!
UDEN DEM OG DEN ØVRIGE FAMILIE SAMT CARSTEN, VAR DET IKKE GÅET.
Singlehand i perfekt vejr - sol og vind
Så er starten endeligt gået, kom OK af sted.
Har valgt at gå uden om Lyø for at komme hurtigt ud i hovedstrømmen i lillebælt, tror vinden dør under Fyn om eftermiddagen.
Det er en kæmpe gennaker til det lille skib, går helt til mastetoppen hvor der i anledning af Sølvroret er monteret en blok med et ekstra fald.
Ved ikke, hvor meget luft mastetoppen kan klare før end at den begynder at bøje, men prøver mig frem. Indtil videre går det godt i 4-5 m/s.
Har valgt at gå uden om Lyø for at komme hurtigt ud i hovedstrømmen i lillebælt, tror vinden dør under Fyn om eftermiddagen.
Det er en kæmpe gennaker til det lille skib, går helt til mastetoppen hvor der i anledning af Sølvroret er monteret en blok med et ekstra fald.
Ved ikke, hvor meget luft mastetoppen kan klare før end at den begynder at bøje, men prøver mig frem. Indtil videre går det godt i 4-5 m/s.
Sølvroret - kampklar
Så blev det endelig fredag den 19. september.
Er blevet sikkerhedstjekket torsdag eftermiddag og alt på båden spiller- er kampklar.
Der er lige i underkanten af 200 både i havnen, alle kampklar - det sitre af spænding.
De fleste både har fået et ekstra pift i anledning af Sølvroret, for mit eget vedkommende bovspryd og gennaker til mastetoppen!
Er blevet sikkerhedstjekket torsdag eftermiddag og alt på båden spiller- er kampklar.
Der er lige i underkanten af 200 både i havnen, alle kampklar - det sitre af spænding.
De fleste både har fået et ekstra pift i anledning af Sølvroret, for mit eget vedkommende bovspryd og gennaker til mastetoppen!
onsdag, september 10, 2014
Ny gennaker til Sølvroret
Så kom den nye gennaker jeg skal sejle med på Sølvroret.
Den er syet af Doyle i Skovshoved, http://www.doylesails.dk/ og ser ud til at være super perfekt!
Gennakeren sidder på et 60 cm bovspryd.

Den er syet af Doyle i Skovshoved, http://www.doylesails.dk/ og ser ud til at være super perfekt!
Gennakeren sidder på et 60 cm bovspryd.

mandag, september 08, 2014
Bovspryd
Måler op til et kort bovspryd, der skal monteres til Sølvroret.
Sætter et kort 60 cm bovspryd på båden så den kan bære en Gennaker under Sølvroret.
Kommer til at bruge drænhullet fra ankerbrønden som montagehul for en dynema line der skal være med til at holde bovsprydet need på plads.
Bovsprydet bliver et midlertidigt monteres søvandsbestandigt aluminiums-stage på 2,4 meter, ø60 mm diameter og 3mm godstykkelse.
Stagen bliver montereet midlertidigt ved hjælp af surringer af dynemasnor.
Sætter et kort 60 cm bovspryd på båden så den kan bære en Gennaker under Sølvroret.
Kommer til at bruge drænhullet fra ankerbrønden som montagehul for en dynema line der skal være med til at holde bovsprydet need på plads.
Bovsprydet bliver et midlertidigt monteres søvandsbestandigt aluminiums-stage på 2,4 meter, ø60 mm diameter og 3mm godstykkelse.
Stagen bliver montereet midlertidigt ved hjælp af surringer af dynemasnor.
Agterknten af stsagen får fat i en gennemgående øjebolt der allerede sidder monteret i fordækket et sted hvor glasfiberen er massiv.
Den ene barmkrog afmonteres så stagen kan løbe langs med forstaget og blive surret til forstagebeslaget med Dyneme ø 4mm
Det kommer ikke til at rage lang ud fra stævnen, blot lige nok til at gennakeren kan bommes indenom - derved slipper jeg for den mere besværlige skødning der skal til hvis der bommes for om båden.
torsdag, september 04, 2014
Sådan noget lort
Har lært noget om søtoiletter!
Er ikke vandt til søtoiletter i båden, dette er første gang vi har det ombord - og på den hårde måde har vi nu lært at man ikke skal bruge almindeligt toiletpapir, da det stopper slangerne til.......
Fy for fanden et stykke lortearbejde at få fjernet "proppen".
Tog lige et billed af synderen, toiletpapir komprimeret super hårdt...
Er ikke vandt til søtoiletter i båden, dette er første gang vi har det ombord - og på den hårde måde har vi nu lært at man ikke skal bruge almindeligt toiletpapir, da det stopper slangerne til.......
Fy for fanden et stykke lortearbejde at få fjernet "proppen".
Tog lige et billed af synderen, toiletpapir komprimeret super hårdt...
søndag, august 31, 2014
Sikkerhed - udskiftning af Co2 patron i redningsvæsten
Er ved at gøre klar til kapsejladsen 20. September.
Og en af tingene der skal gøres er at skifte patron og udløsermekaniskem i redningsvesten.
Fjerne først den gamle patron, dernæst fjernes udløsermekanismen og en ny udløser monteres og til sidst skrues der ny Co2 patron i vesten, husk at den skal være same størrelse (33gram) ellers risikeres vesten enten ikke at fylde ordenligt alternativt blæses vesten så meget op at man kan blive kvalt eller den springer... så altid same patron i som den man tog ud.
ER MAN I TVIVL OM HVORDAN DET SKAL GØRES, SÅ FÅ EN PROFESSIONEL TIL AT UDFØRE SERVICE PÅ VESTEN - de fleste bådudstyrsbutikker kan hjælpe.
Alternativt er der gode instruktionsvideoer fra de fleste vest producenter på Youtube, www.youtube.com
Skiftede desuden nødlyset, da disse også har en udløbsdato - den er ofte printet på siden af lyskassen.
Og en af tingene der skal gøres er at skifte patron og udløsermekaniskem i redningsvesten.
Fjerne først den gamle patron, dernæst fjernes udløsermekanismen og en ny udløser monteres og til sidst skrues der ny Co2 patron i vesten, husk at den skal være same størrelse (33gram) ellers risikeres vesten enten ikke at fylde ordenligt alternativt blæses vesten så meget op at man kan blive kvalt eller den springer... så altid same patron i som den man tog ud.
ER MAN I TVIVL OM HVORDAN DET SKAL GØRES, SÅ FÅ EN PROFESSIONEL TIL AT UDFØRE SERVICE PÅ VESTEN - de fleste bådudstyrsbutikker kan hjælpe.
Alternativt er der gode instruktionsvideoer fra de fleste vest producenter på Youtube, www.youtube.com
Skiftede desuden nødlyset, da disse også har en udløbsdato - den er ofte printet på siden af lyskassen.
Husk at folde vesten korrekt når den pakkes og lukkes igen efter service.
Begge indikatorer skal på denne vest model være grønne for at montages er udført korrekt.
Her ses udløbsdatoen på nødlyset
tirsdag, august 19, 2014
Træner med selvstyrer
Har trænet med selvstyrer igennem sommeren.
Har endnu ikke formået at presse selvstyreren til at give op eller lave slemme unoder.
Virker som om Raymarine ST2000 rorpinds selvstyrer, http://www.raymarine.com/view/?id=346 kan klare lettere styring. Er godt klar over at den ikke kan klare en omgang frisk vind og store bølger, men det var, hvad budgettet kan klare så det må række til Sølvroret. Dvs. en ordentlig omgang håndstyring er i vente...
Har endnu ikke formået at presse selvstyreren til at give op eller lave slemme unoder.
Virker som om Raymarine ST2000 rorpinds selvstyrer, http://www.raymarine.com/view/?id=346 kan klare lettere styring. Er godt klar over at den ikke kan klare en omgang frisk vind og store bølger, men det var, hvad budgettet kan klare så det må række til Sølvroret. Dvs. en ordentlig omgang håndstyring er i vente...
På sommertur i frisk brise på halvvind
snor-lige sejlads....
lørdag, august 16, 2014
VHF - certifikat og ny radio ICom IC-91D
Har været nødt til at tage VHF certefikat for at kunne starte i Sølvroret, hvor der er krav om at man har VHF-radio ombord, og da det er ulovligt at eje en VHF i Danmark uden certifikat, var der ingen vej udenom.
Det blev til tre dages intensivt selvstudium med sejlunionens online kompendium og et opslagsværk fra Iver C. Weilbach. http://www.sejlershoppen.dk/pi/Online_VHF_kursus_1898_66.aspx
Gik derefter i nørde mode for at finde den bedste hånholdte VHF radio - endte med ICOMs nye IC-91D der kom med et kanontilbud fra websjoppen, Marinetorvet.
http://www.marinetorvet.dk/viskategori.asp?intActiveMenuChild=45
Den har som en af de få på markedet både VHF, DSC,Elektronisk Kompas samt GPS - lige hvad jeg skal bruge til Sølvroret.
Det blev til tre dages intensivt selvstudium med sejlunionens online kompendium og et opslagsværk fra Iver C. Weilbach. http://www.sejlershoppen.dk/pi/Online_VHF_kursus_1898_66.aspx
Gik derefter i nørde mode for at finde den bedste hånholdte VHF radio - endte med ICOMs nye IC-91D der kom med et kanontilbud fra websjoppen, Marinetorvet.
http://www.marinetorvet.dk/viskategori.asp?intActiveMenuChild=45
Den har som en af de få på markedet både VHF, DSC,Elektronisk Kompas samt GPS - lige hvad jeg skal bruge til Sølvroret.
VHF'en har automatisk DSC nødkald indbygget, hvor der sendes nødmelding samt position automatisk
Den er fed.....
Abonner på:
Opslag (Atom)