onsdag, april 30, 2014

Skroggennemføringer og søventiler - fremover 100% sikret imod korrosion

Har skåret de gamle skroggennemføringer og søventiler ud af båden, da kun en af fem søventiler kunne lukke - sku' ikke særligt betryggende!

Som erstatning for de gamle bronze-ventiler har jeg valgt Tru-Design fra New Zealand, http://www.watski.dk/Flushad-bordgenomfring-113HG samt de tilhørende søventiler;
http://www.watski.dk/Kugleventil-BSP-3-4--115m2

Fordelen ved Tru-Design er at de for det første er lavet i komposit, så de kan ikke tære eller korroderer, desuden kan de heller ikke frostsprænge om vinteren, da de kan give sig ifald der står vand i dem.

Super fedt produkt både at arbejde med, men også bare at stå og røre ved.........

 
Inden de monteres skal der slibes, så der bliver 1-1,5 mm luft i hullet.
Var i tvivl om jeg skulle montere dem i epoxy eller fugemasse - endte med at vælge TEC-7 fugemasse, der har den egenskab at det selv efter mange år stadig holder sig elastisk.
 

 
Udvendigt er skroggennemføringen fuget med TEC-7 men også invendig lægger jeg en fuge af TEC-7 inden nylonskive og møtrik monteres

 
Så er nylonskive og møtrik monteres og alt er spændt - gjorde mig umage for ikke at svine hele gevindet til i fugemasse


 
Arbejdet skrider fremad og der bruges så meget fugemasse at der med sikkerhed kommer fugemasse ud fra alle sider - det er skroggennemføringer under vandlinjen det skal sku være tæt - så ikke noget med at spare på fugemassen.
 

 
Og der er heldigvis godt med plads til søventilen der også er lavet i komposit
 

 
Pakker gevindet med almindeligt  pak-tæpe inden montage af selve søventilen

 
Sådan - job done - skroggennemføringer i komposit monteret med tilhørende søventiler - her i dette tilfælde til brug for selvlæns i cockpitettet.
 

 
Ikke noget med at spare på fugemassen - vil se sådanne en pølse af fugemasse HELE VEJEN RUNDT - så man er sikker på at det er tæt.
Enten fjern overskydende fugemasse med en lille træpind mens det stadig er blødt. Det er ikke nogen god ide at vente til det hærder og skære det af med en kniv, da det jo er primeren ui bunden af båden man skærer i - en membrane man gerne vil holde 100% vandtæt.
 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar