torsdag, september 04, 2014

Sådan noget lort

Har lært noget om søtoiletter!

Er ikke vandt til søtoiletter i båden, dette er første gang vi har det ombord - og på den hårde måde har vi nu lært at man ikke skal bruge almindeligt toiletpapir, da det stopper slangerne til.......

Fy for fanden et stykke lortearbejde at få fjernet "proppen".



Tog lige et billed af synderen, toiletpapir komprimeret super hårdt...

søndag, august 31, 2014

Sikkerhed - udskiftning af Co2 patron i redningsvæsten

Er ved at gøre klar til kapsejladsen 20. September.
Og en af tingene der skal gøres er at skifte patron og udløsermekaniskem i redningsvesten.


Fjerne først den gamle patron, dernæst fjernes udløsermekanismen og en ny udløser monteres og til sidst skrues der ny Co2 patron i vesten, husk at den skal være same størrelse (33gram) ellers risikeres vesten enten ikke at fylde ordenligt alternativt blæses vesten så meget op at man kan blive kvalt eller den springer... så altid same patron i som den man tog ud.
ER MAN I TVIVL OM HVORDAN DET SKAL GØRES, SÅ FÅ EN PROFESSIONEL TIL AT UDFØRE SERVICE PÅ VESTEN - de fleste bådudstyrsbutikker kan hjælpe.

Alternativt er der gode instruktionsvideoer fra de fleste vest producenter på Youtube, www.youtube.com

Skiftede desuden nødlyset, da disse også har en udløbsdato - den er ofte printet på siden af lyskassen.

Husk at folde vesten korrekt når den pakkes og lukkes igen efter service.





Begge indikatorer skal på denne vest  model være grønne for at montages er udført korrekt.

Her ses udløbsdatoen på nødlyset
 


tirsdag, august 19, 2014

Træner med selvstyrer

Har trænet med selvstyrer igennem sommeren.

Har endnu ikke formået at presse selvstyreren til at give op eller lave slemme unoder.
Virker som om Raymarine ST2000 rorpinds selvstyrer, http://www.raymarine.com/view/?id=346 kan klare lettere styring. Er godt klar over at den ikke kan klare en omgang frisk vind og store bølger, men det var, hvad budgettet kan klare så det må række til Sølvroret. Dvs. en ordentlig omgang håndstyring er i vente...

På sommertur i frisk brise på halvvind


snor-lige sejlads....

lørdag, august 16, 2014

VHF - certifikat og ny radio ICom IC-91D

Har været nødt til at tage VHF certefikat for at kunne starte i Sølvroret, hvor der er krav om at man har VHF-radio ombord, og da det er ulovligt at eje en VHF i Danmark uden certifikat, var der ingen vej udenom.

Det blev til tre dages intensivt selvstudium med sejlunionens online kompendium og et opslagsværk fra Iver C. Weilbach. http://www.sejlershoppen.dk/pi/Online_VHF_kursus_1898_66.aspx

Gik derefter i nørde mode for at finde den bedste hånholdte VHF radio - endte med ICOMs nye IC-91D der kom med et kanontilbud fra websjoppen, Marinetorvet.
http://www.marinetorvet.dk/viskategori.asp?intActiveMenuChild=45

Den har som en af de få på markedet både VHF, DSC,Elektronisk Kompas samt GPS - lige hvad jeg skal bruge til Sølvroret.

VHF'en har automatisk DSC nødkald indbygget, hvor der sendes nødmelding samt position automatisk



Den er fed.....

mandag, juli 28, 2014

Forberedelser til Sølvroret

Er så småt gået i gang med at skrabe grej og sikkerhedsudstyr sammen til deltagelse i Sølvroret, den 20. september.

http://silverrudder.com/index.php?lang=da

Har skiftet pol-skoene på batteriet til hurtig-klikkere, så de nemt kan afmonteres og sættes over på et friskt batteri under sejladsen, hvis søkortplotter, selvstyrer og lanterner mm. suger for meget strøm..



Løbeliner til montage på dækket, så der kan løbes med livline både i styrbord og bagbord side.
 


søndag, juni 01, 2014

Løbssejer Fyn Rundt - og nummer 5 blandt two hand!

Så er alt arbejdet på båden blevet belønnet.
Det blev til en løbssejr på Fyn Rundt i løb 2.
http://www.c-f-r.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=163&Itemid=12&lang=da

Desuden nummer 5 blandt double hand sejlerne samt en 14 plads overalt på DH!

Sku' da meget godt af far og søn, der ikke har sejlet sammen i 25 år og i et nyt uprøvet skib - det tegner til at blive nogle gode sæsoner de kommende år....

Hjalp også fænomenalt med nye sejl fra Quantum på Amager, http://sejl.dk/
For fa.... den fok er flad - og perfekt til hårdt kryds på Nordfyn.
Logged 5.6-5.9 knob på hårdt kryds og i grov sø - så kan der vist ikke presses mere ud af en Larsen 28 på kryds.

Eneste pris der er at betale for sådan en omgang, er en hel-krops forstvning og nogle totalt smadrede hænder - en skrivebords generals lod når der skal kæmpes om pladserne hele vejen rundt om Fyn.



Søgelænder

Båden blev købt for at drengene på 2 og 5 år kunne komme med på vandet, så der er ingen vej uden om, der skal monteres havehegn!

Har fået Stotz Riggerservice, http://www.riggerservice.dk/ , til at lave nye wire, så ungerne kan holdes inde borde. Desuden kommer der søgelænder-net, så den lille kan gå rundt uden at skvatte i vandet - ved ikke hvad konkurrenterne på kapsejladsbanen siger til det - men de må hellere vende sig til det....




fredag, maj 23, 2014

Nyt fokkegods og lanterne

Så er det på med masten, men inden den kan komme på er det nødvendigt at skifte det gamle fokke-gods og sætte en ny toplanterne på.

Som man kan se på fotoet havde de gamle aluminiums-hjul sat sig.
OG wiren fra fokkefaldet har skåret sig ind i hjulet, så der var ingen vej udenom.
 
Valgt at købe et helt nyt fokkegods hos John Mast fremfor at forsøge at bore akslen ud på det gamle.
Problemet ved at skifte aksel og hjul i det gamle er at akslen ikke må blive bredere end originalen der er tykket på en presse - hvilket jeg ikke har adgang til - så ud med det!
 


 
Må nok også hellere få skiftet de gamle møg beskidte fald i masten...
 

 
Sådan operationen tog godt 15 minutter
 

 
Mangler nu blot at sætte popnitten i beslaget så er masten klar til at blive sat på.

torsdag, maj 15, 2014

Nye kistebænk-bunde

HAr lavet et par Nye bundstykker til kistebænkene, de gamle var mugne og buede da de blot var 8mm finer.

Har lavet disse i 12mm og givet dem et lag epoxy inden montering - det ligner 8 lag lakering......
Prøvr med epoxyen selv om den egentligt ikke kan tale sollys, men tænker at det går når de sidder mørkt monteret i bunden af kistebænkene. Bliver de alligevel gullige med tiden så må de males til den tid.
Er nu i hvert tilfælde forseglede 100%



onsdag, maj 07, 2014

Nye Hynder i kahytten

De gamle hynder til båden (27 år gamle) var både jordslåede og møg beskidte - der var ingen vej udenom, hvis familien skal lokkes på vandet, så skal der nye hynder til!

Har fået et par tilbud hjem fra sadelmager og hyndesnedker - fandeme dyrt!

Så har besluttet at gå i gang selv - det er ikke svært at skære skumgummi - det svære er at sy hyndestoffet pænt - overlader det til svigermor, kone og mor.......

 
Skumgymmiet er købt i Jysk og det er let at skære med en stor skarp kniv
 

 
Det sværeste er at skære den skrå side, men med et godt underlag og en skarp kniv er det muligt at skære efter en streg og samtidig den underste kant af madrassen

 
Her er der mærket op efter en af de gamle hinder med sprittuch og klar til skæring

 
Bruger en stor vinkel til at afsætte målene til skæring af den skrå side
(den der vender ud mod fribordet)
Måler op på den gamle hynde og afsætter derefter same antal millimetre på det nye skumgummi
 

fredag, maj 02, 2014

lukker finér-kanter med epoxy

Vil have alle rå finer og træstykker lukket og forseglet inden den nye sæson.

Har lakeret alle køjebunde og apteringsstykker for at de ikke trækker fugt og ikke bliver jordslået.
Turen er ny kommet til demere udsatte finér-stykker der star direkte mod skibsbunden.

 
Her er der tapet af så der ikke kommer epoxy ud på det lakerede

 
Der var et stykke finér der var godt medtaget af fugt - det har nu state og tørret hele vinteren indenfor i varmen og bliver nu mættet med epoxy
 

 
Her er epoxyen hærdet op og danner nu en 100% vandtæt membrane.
Alt fremtidig fugt er nu elemineret

 
Mangler nu bare at lakerer udenpå epoxyen, så den kan tale sollyset og ikke begynder at gulne.
 

torsdag, maj 01, 2014

Nye Sejl!

Så kom de Nye sejl - det er som jule aften.
Nu star de her på stue gulvet og skriger på saltvand og noget vind - skal være færdig med båden nu!!


Det blev i første omgang til et nyt storsejl og en 110% fok fra Jan Hansen, Quantum sejl på Amager, www.sejl.dk 
Der fulgte en stort set ubrugt spiler med båden da jeg købte den og har selv en ret stor gennaker ifald der skal sejles Sølvroret senere på sæsonen.

Tager den gamle mylar genua ud af DH målerbrevet og prøver at sejle udelukkende med den nye fok i denne sæson, så må vi se hvordan det kommer til at gå. Har indtryk af at klassen generelt sejler med stor genua 1, i op til ret meget vind (8-9 sek/m) men prøver uden her i sæsonen, da det spare et forsejl..