torsdag, juni 12, 2025

Mastemål og nørderi

Der blev – så vidt vides – kun produceret seks eksemplarer af Larsen 232. To af dem sejler her i Danmark: Pip og Quark. De resterende fire skulle befinde sig i Schweiz og Tyskland, men det er uvist præcis hvor. Derfor forventer jeg ikke den store respons på det her opslag… men man ved jo aldrig.

Hvis du ligger inde med en Larsen 232 – eller bare kender én – så hører jeg meget gerne fra dig. Især hvis du har mål på masten, som vi kan sammenligne.

Her er de mål, vi har taget på Quark:

  • Forstagslængde: 9,46 m
    Målt fra dæk (ved forstagets bolt) til spilerfaldets indgang i masten.

  • Topstagslængde: 9,05 m
    Målt fra dæk (indersiden af topstagets beslag) til samme punkt i masten, spilerfaldets indgang.

  • Mastetop til agterspejl: 11,45 m
    Målt via storfaldet fra mastetop til agterkant af cockpittet ved roret.

Vi har brugt spilerfaldet som reference i toppen, da fokkefaldet ikke er anvendeligt pga. rulleforstagets beslag, der spærrer for måling.

Har du en Larsen 232 eller viden om en i Europa? Så smid gerne en kommentar – eller en målskitse! Det kunne være sjovt at sammenligne.


Fra mastetop via storfaldet til agterkant cockpit - 11,45 meter.

Spilerfaldet

Har lidt forspænding på masten - den bue let, men kan ikke komme af med det p.t. uden at stramme grundstag markant mere end i dag. 


Målene er taget fra spilerfaldet over forstaget, da fokkefaldet ikke kan bruges grundet rulleforstagsbeslag der sidder i vejen. 


onsdag, juni 04, 2025

Nye bagstag på Larsen 232

 De gamle bagstag var monteret med en 1:4 udveksling foran en 1:2 udveksling med store OH blokke.

Og til aftenkapsejlads skulle bagstag-manden bagom styrmanden for at nå bagstagene i det lille cockpit - ikke videre effektivt. Det må laves om, så det bedre passer til kort banesejlads fremfor de lange distancesejladser. 

Resultatet er blevet Loop rings monteret med 3mm Dynema. og så er der langs sidedækket nu monteret udvesling der kan betjenes af både midterste og forrest mand i cockpittet. 

Derudover er alt tovværk taget ned fra 10mm og 8mm til i stede at være 8mm og 6mm - hvilket burde være godt nok for en båd på 23-24 fod. 





  


lørdag, maj 31, 2025

Farvel til slidte blokke – ind med loop rings og Dynema

Så er det slut med gamle forslåede blokke og slidte sjækler på båden.
De fleste blokke ombord er nu udskiftet med 32mm loop rings og 3 mm. ren Dynema lagt dobbelt for maksimal styrke og sikkerhed
(Brudstyrke ca. 900. kg.) D-Pro Static, 3 mm | www.liros.com

Hvorfor udskifte:

- Loop rings slides minimalt over tid. 
- Dynema er mere skånsom mod både gelcoat og aluminium end rustfri sjækler og fittings.
- Alt er let at udskifte og båden er trods alt kun 7,25 m, så belastningerne er moderate.
- Lavere kompleksitet; færre bevægelige dele, mindre vægt, færre fejlmuligheder.   

Alle steder er Dynema lagt dobbelt rundt om loop ringen - så belastningen automatisk strammer omkring loopringen, jo mere belastning der kommer. 

Eksperimenter undervejs: Nogle steder er der brugt pælestik, andre steder råbåndsknob - så må sæsonen vise, hvad der holder bedst.

for at beskytte mod UV - er alle samlinger pakket ind i sort elektrikertape.  

Alle steder 32mm loop rings monteret med 3mm Dynema lagt dobbelt og tapet med sort "elektrikertape"

Den råd-grå line er Kick, der nu er bundet direkte i beslaget bag masten med et pælestik. 



Alle gamlet udstyr er fjernet - OH blokke, sjækler og beslag - så nu er det hele lettere, enklere og forhåbentligt mere driftsikkert. 



lørdag, marts 08, 2025

Generalforsamling i Dansk Larsen Klub

Så lugter det af forår. Larsenklubbens generalforsamling var vel besøgt i år på bådudstillingen i Fredericia den 1. marts...

Det liver til et år mere som formand.
Og generalforsamlingen havde gode diskussioner om bl.a. revision af klassereglerne indenfor bl.a. sejl, dugtyper, typer mm. 

Her link til Dansk Larsen Klub webside: Dansk Larsen Klub

Facebook: Dansk Larsen Klub | Facebook







mandag, december 30, 2024

Den gamle kasse bagved julekassen på loftet

Når sejlsport er dybt forankret i familien...... 

Fandt en gammel kasse omme bag ved julekassen, 1. december.

1.premie, 1. august 1943!

Tænker det må have været en kapsejlads på Odense fjord, da de større indre farvande rundt om Fyn var lukket af, af den tyske marine og de vigtige stræder mineret. 







søndag, november 17, 2024

På hyggetur i november

Lidt stemningsbilleder fra turen til Vendee Globe 2024 i november. 
Der var godt 50.000 tilskuere på på havene på startdagen. 
Godt sted at aflure,  hvad det nyest er indenfor både, konstruktion, trim, grej og sejl. 

Fed oplevelse!

Du kan følge slaget gang her: Official website of the Vendée Globe 2024































onsdag, juli 03, 2024

Nyt Bartels rullesystem monteret - lettere, enklere og smukkere

Det bliver fedt!
Det nye rullesystem fra  Bartels  er endelig kommet hjem, og i går var Thomas fra Stotz Riggerservice, Stotz Riggerservice forbi havnen for at montere det på båden.

Resultatet er markant: Forstaget kan nu drejes rundt med blot to fingre – helt uden belastning. Selve tovet er et endeløst splejset Dynema-tov, hvilket gør betjeningen let, enkel og pålidelig.

Vi har samtidig fjernet ca. 7 kilo fra stævnen, hvilket bør give mærkbar forbedring på kryds i krap sø. Kombineret med de øvrige justeringer vi arbejder på, håber vi det giver de 200 meter, vi mangler på kapsejladsbanen!

Sådan foregik udskiftningen:
Først blev spilerfald og fokkefald sat op som midlertidige forstag, så masten kunne blive stående under hele processen. Derefter blev det gamle Furlex 104S-system, headfoil og forstag afmonteret.

Vi lod faldafviseren i mastetoppen blive – den fungerer nemlig upåklageligt sammen med det nye Bartels-setup.

Thomas pressede terminaler og fremstillede et nyt forstag direkte på stedet i sin rullende værkstedsvogn, fyldt med professionelt riggerudstyr. Alt blev lavet efter mål – on the spot.

Lettere og mere minimalistisk:
Den nye rulle er markant mindre end den gamle, og hele headfoil-systemet er fjernet. I stedet bruges nu blot den nøgne 5 mm wire – simpelt, stærkt og let.

Montering med masten stående kræver dog en person i masten til at håndtere af- og genmontering i toppen – men det gik helt smertefrit.

Det endelige resultat?
Perfekt funktion, flot finish og – måske vigtigst – et helt nyt udtryk på båden. Stævnen er blevet løftet, og for første gang er stævnknækket synligt fri af vandet. Det giver båden et lettere, mere elegant look – både i havn og på vandet.

Klar til sæsonen. Og måske også lidt hurtigere på banen. 


Først blev spilerfald og fokkefald monteret som midlertidige forstag - hvorefter det var muligt at lade masten stå imens det gamle rullesystem, Furlex 104S og headfoil samt forstaget blev afmonteret.



Lod den gamle faldafviser i toppen sidde da den virker godt sammen med Bartels.



Thomas pressede terminaler og lavede nyt forstag på stedet i hans værkstedsvogn. 
Lækkert riggerudstyr han har i sit rullende værksted. 


Her den gamle og nye rulle til sammenligning. Foruden meget mindre rulle blev alt head-foil også fjernet så der blot anvendes den rene 5mm wire. 



Alt laves på mål på stedet. 

Når det hele laves med masten på, så kræver det en person i masten til at afmontere og genmontere forstaget på masten. 




Super flot resultat!
Og det kører perfekt!



Og det ser smukt ud - giver båden et helt andet udtryk og for første gang har vi fået lettet stævnen så eget at stævn-knækket kommer fri af vandet så nu ser båden endnu lettere ud når den ligger med det nye setup. 




 

Af uransagelige årsager er den knækket

Af uransagelige årsager er vores Furlex 104S rulle til rulleforstaget knækket nede i huset.
Har aldrig oplevet det før - så gode råd var dyre.

Snakkede med Thomas fra Stotz Riggerservice og vi blev enige om at skifte det hele. 


Har lige fra vi købte båden syntes at Furlex 104S var for stort og massivt at have på så lille en båd som Larsen 232. Både rullen men også headfoil i de kraftige aluminiumsprofiler giver båden et tungt look. Det er god kvalitet og normalt plejer det at virke fin, men vi har haft problemer med netop den her Furlex lige fa vi overtog båden. 

Så da konstateringen var at det var svært og dyrt at reparere - så endte vi med at gå efter en helt ny løsning. En ny løsning skulle forbedre bådens sejlegenskaber, så den nye løsning skal være:

  • Lettere i vægt
  • Nemmere at betjene
  • Lettere i vægt
  • Kunne sænke kapsejlads-forsejlet ned på fordækket under kapsejlads med spiler 
  • Lettere i vægt
  • Simplere dele der ikke kan gå i stykker
  • Lettere i vægt
  • Få båden til at se endnu bedre ud
Valget er blevet et rullesystem fra Bartels






søndag, maj 26, 2024

Nye Sejl - Yes!

 Så kom de nye kapsejladssejl fra Elvstrøm Sails.

Elvstrøm Sails | Elvstrøm Sails (elvstromsails.com)


Nye dracron sejl i racing-skæring.
Det bliver fedt. Ny fok og nyt storsejl.

Spileren var god nok så den skifter vi først næste år....






 



Sommer endeligt!

 Så kom båden i vandet - fedt alt virker.
Centerløft, nypoleret, ny dæksmaling, renset, vasket og skuret. 
Lad sæsonen begynde.