søndag, september 04, 2011

Sidste store projekt sværdkisten - er påbegyndt

Så er turen kommet til det sidste af de store projekter på båden - sværdkisten.

Når svingkølen svinger ud til siden på kryds mister båden sit greb i vandet, så der er på alle svinkølsbåde brug for at bruge stiksværd.

Turen er nu kommet til den sværdkiste der skal støbes inde mellem kølsvin og dækket på båden.

Her er et billede af støbningen. Kisten bliver lavet ved, at der er viklet mange lag vita-vrap folie om sværdet hvorefter der er viklet en endeløs bane roving 5 gange rundet om sværdet. det burde give en stærk sværdkiste. Eneste store spørgsmål er om det er muligt efter hærdning at trække støbningen af sværdet...... er er gode råd dyre!!

Agterkanten af sværdkisten er forstærket med et massivt kulfiberstykke, så agterkant af sværdet ikke med tiden kan skære igennem kistens agterkant.


2 kommentarer:

  1. Hej Jesper,
    Fedt projekt!
    Jeg overvejer et ligende projekt bare med en katamaran. jeg kunne godt tænke mig at montere stiksværd på den, og i den forbindelse ville jeg lige høre om hvordan det gik med at få trukket sværdkisten af sværdet efter hærdning?
    Mvh Brian

    SvarSlet
  2. Hej Brian,
    Det gik, men det var svært. Hvis du skal lave det på denne her måde, så skal du bruge epoxy, da polyester trækker sig og derfor vil være helt umulig at trække af.

    Om en uge eller to lægger jeg lidt flere fotos og beskrivelser vedr. sværdkisten op på bloggen.

    mvh Jesper

    SvarSlet