lørdag, januar 01, 2011

Nytår med en ordenlig flynder på!

Har efterhånden ændret så radikalt på båden, at jeg ikke ved hvordan den kommer til at sejle.
Mener selvfølgelig jeg har taget højde for alt og regnet som en gal, men med en 2 meter dyb svingkøl, dobbelt ror og et storsejl der er 1/2 gang større end det originale, en gennaker på ca. 90  kvm, et bovspryd og røstjernene flyttet en halv meter, er det umuligt at forudsige hvordan båden reelt vil opføre sig.

Alle beregninger og ideer er født på en blok papir og ikke i et designprogram der beregner tingene præcist.

Derfor har jeg besluttet at båden skal prøvesejles med et brugt storsejl i stedet for at starte sæsonen med at få leveret sejl fra Quantum Sails. Jan fra Quantum har gjort et super arbejde, men jeg bliver nøst til først at sejle en tur og se hvordan båden opføre sig, både for at få mere viden om hvordan sejlene skal designes og syes, men også for at konstatere om skuden overhoved kan sejle efter alle de modifikationer!

Her nedenfor er et par fotos af det nye franske storsejl, hvor flynderen i toppen er 1,5 meter!
-Det er det vildeste storsejl jeg nogensinde har hft, det stammer fra en Mini Transat 6.5 og holder P og E mål som et originals 717 storsejl, eneste forskel er en top-flynder på 1,5 meter.

Det bliver helt vildt at sejle med !!!!!!!

Her storsejlets top med to almindelige flasker champagne for at give lidt størrelsesforhold.(Se flere fotos i fotoarkivet, linket finder du ude til højre)

søndag, december 19, 2010

Leder efter en hal eller et skur i sydlige del af København

For pokker, - sne alle vegne.......
Leder efter et hjørne af en lagerhale, stor garage eller lignende, hvor jeg kan stille båden i et par måneder.
Det er umuligt at lave noget med alt det sne.

Mangler 3,4 x 7,3 meter plads et sted i den sydlige ende af København eller omegn.
Kender du et sted så send mig en mail  på jesper@burislarsen.dk

fredag, november 12, 2010

Mystik omkring dobbelte ror

Et par af de faste læsere her på siden har gjort mig opmærksom på at dobbelte ror skal monteres specielt da de ikke drejer symetrisk som man ellers skulle tro.

For at forstå geometrien og teorierne bag dobbelte ror, er jeg blevet gjort opmærksom på den her meget informative og beskrivende webside.

http://hem.bredband.net/b262106/documents.html

Her kan man læse om både dobbelte ror og nok så vigtigt også om dagger boards, -hvordan de beregnes, hvilket profil samt hvor store de skal være.

søndag, november 07, 2010

Har skaffet tegning af 717!

Så lykkedes det endeligt.
Har skaffet en enkelt original tegning af Elvstrøm 717.

Hvis der er nogen derude, der har spanterids eller andre skrogtegninger liggende, så ved jeg der er mange 717 ejere incl. mig selv der gerne betaler for en kopi.

lørdag, oktober 30, 2010

Nye ror - to stykker

Så skrider det endeligt fremad med rorene til båden.
Her et par billeder af de næsten færdige rorblade.



Tanken er at de skal monteres så de hælder godt 15 grader udad i hver side.
Har dog ingen erfaring med vinkling af hækror, så det er blot mit bedste bud efter at have kigget på utallige fotos af V60'ere, Minitransat 6.5'ere og andre bredrøvede planene kølbåde.

Hvis der er nogen af jer, der har erfaringer -gode som dårlige med vinkling af ror vil jeg gerne høre om det. 

Vægten er markant reduceret på de nye ror, der blot vejer 5,2 kg stykket mod det gamle originale ror der vejer 21 kg.!

Også det gamle rorbeslag er et kapitel for sig, -tror sku' det er noget de har skåret ud af en kampvogn!
Det er lavet af 5mm rustfrit stål og vejer 5,5 kg......



Rorarealet er kraftigt reduceret på de nye ror, ud fra devisen om at langsom sejlads kræver stort rorareal og hurtig sejlads reducerer behovet for rorareal. I min verden bliver det til havnemanøvre og starter med begge ror i vandet og højere hastigheder når båden er oppe i fart gør den i stand til at kunne sejle på det ene ror alene.

Er dog i tvivl om ikke der er kommet lige lovligt meget forror. Har besluttet mig for at fylde lidt op på forkanten så forstykket foran rorbeslagene reduceres til blot 20-30% af rorbladets samlede bredde.

Til sammenligning er her fotos, hvor man kan sammenligne nyt og gammelt rorblad.


fredag, oktober 15, 2010

Cool sejldesign fra Quantum

Quantum har designet nye sejl til båden.
Stor tak skal lyde her fra.


Se deres fede animation her.




Forside...

søndag, oktober 10, 2010

kølkassen

Et par bloggere der følger siden har spurgt, hvilken båd kølen kommer fra.
Nedenfor er et par fotos af båden samt et foto af den originale kølkasse som kølen blev afmonteret fra.

FRA-491.



lørdag, oktober 09, 2010

Svingkølen

Kølen skal til foråret monteres i kølkassen, ved at den hænger i en 40 mm stålaksel som den svinger omkring.

Nedenfor er fotos af stålaksel samt de originale beslag der var med da vi hentede kølen i Frankrig.
Som det kan ses, skal de to beslag blot monteres for og agter i kølkassen og så er vi sejlklare.

Regner med at kølen skal kunne svinge 35 grader ud på begge halser.

Beslagene ser brune og snavsede ud, men det er fordi de er delvist under vandoverfladen når båden ligger i vandet eller sejler. Det er således blot fransk begroning som jeg har overtaget....











Hele kølen incl. kulfibersværd og beslag vejer blot 345 kg.

Så lykkedes det - projektet er igang igen

Efter en pause der kunne minde om folketingets sommerferie, er projektet igen tilbage på sporet.

Har rodet med sejl, køl og ror.

Tilgengæld mangler der stadig støbearbejde nede i båden bl.a. omkring ny mastefod samt ved de nye røstjern, der er flyttet helt ud i fribordet og vinklet 20 grader bag masten.

lørdag, august 07, 2010

Vandballast

Går du og pusler med ideer om vandballast så er der her et godt link til en fransk leverandør af ventil og slangesystemer specielt fremstillet til ballasttanke i kapsejladsbåde.

Deres katalog indeholder desuden udmærkede beskrivelser af principperne for fyldning og tømning af tankene.  (Se side 4-6)
http://www.kamaxx.com/sofomarin/catalogue-sofomarin.pdf

fredag, juli 16, 2010

støbning godt igang

Så er kølkasse og de to tilhørende bundstokke ved at være støbt i båden.

Overalt er der lagt minimum 4 lag 300g roving, så laminatet omkring kølkassen og de beslag der holder svingkølens 340 kilo nu er på godt 12-20 lag 300g roving.

tirsdag, juli 06, 2010

Quantum Sails giver en hjælpende hånd





Jan Hansen og hans team hos Quantum Sails på Amager har kastet sig over sejldesignet.
Glæder mig helt vildt til at se, hvad de kommer op med.

De har stor erfaring med kapsejladssejl og Jan Hansen ved om nogen, hvordan man finder de sidste tiendedele fart med den rigtige sejlfacon. Desuden har Quantum stor erfaring med sejl til Mini Transat 6.5 båden.

I første omgang ser de på et storsejl, en fok samt gennaker og code 0.
Det burde dække behovet i stor set alle vindretninger og -styrker.

mandag, juli 05, 2010

For varmt til epoxy

Der er alt for varmt under presenningen til at støbe med epoxy, så tiden er gået med at tilpasse bundstokke og slibe skrogsiderne der hvor der skal støbes.

Hvis temperaturen falder i denne uge, bliver der støbt kølkasse og to store bundstokke i båden.