Det bliver så fedt!
Det nye rullesystem fra Bartels er endelig kommet hjem, og i går var Thomas fra Stotz Riggerservice, Stotz Riggerservice forbi havnen for at montere det på båden.
Resultatet er markant: Forstaget kan nu drejes rundt med blot to fingre – helt uden belastning. Selve tovet er et endeløst splejset Dynema-tov, hvilket gør betjeningen let, enkel og pålidelig.
Vi har samtidig fjernet ca. 7 kilo fra stævnen, hvilket bør give mærkbar forbedring på kryds i krap sø. Kombineret med de øvrige justeringer vi arbejder på, håber vi det giver de 200 meter, vi mangler på kapsejladsbanen!
Sådan foregik udskiftningen:
Først blev spilerfald og fokkefald sat op som midlertidige forstag, så masten kunne blive stående under hele processen. Derefter blev det gamle Furlex 104S-system, headfoil og forstag afmonteret.
Vi lod faldafviseren i mastetoppen blive – den fungerer nemlig upåklageligt sammen med det nye Bartels-setup.
Thomas pressede terminaler og fremstillede et nyt forstag direkte på stedet i sin rullende værkstedsvogn, fyldt med professionelt riggerudstyr. Alt blev lavet efter mål – on the spot.
Lettere og mere minimalistisk:
Den nye rulle er markant mindre end den gamle, og hele headfoil-systemet er fjernet. I stedet bruges nu blot den nøgne 5 mm wire – simpelt, stærkt og let.
Montering med masten stående kræver dog en person i masten til at håndtere af- og genmontering i toppen – men det gik helt smertefrit.
Det endelige resultat?
Perfekt funktion, flot finish og – måske vigtigst – et helt nyt udtryk på båden. Stævnen er blevet løftet, og for første gang er stævnknækket synligt fri af vandet. Det giver båden et lettere, mere elegant look – både i havn og på vandet.
Klar til sæsonen. Og måske også lidt hurtigere på banen.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar