fredag, maj 06, 2011

Nye salinghorn

Så er der kommet nye sallinghorn til masten.

Har været ude og besøge John Mast for at få nye sallinghorn til båden.
Det originale masteprofil, som genbruges kommer fra John Mast, så det var nødvendigt med en tur til Greve, syd for København for at skaffe et par nye horn.

for at få stagene helt i borde har det været nødvendigt at forlænge sallinghornene betragteligt.
Ialt bliver de nye horn 125 cm stykket.

Her nedenfor ses ny salling kontra originale salling (godt 40% forøgelse).
 

onsdag, april 20, 2011

Stopper hullerne med skumfiduser

Har nogle store kedelige huller efter septer-fødder på dækket.

For at lukke dem på en hurtig og enkelt måde har jeg valgt at stoppe hullerne med epoxy-vædede skumstykker! Metoden er særdeles effektiv og giver et hårdt og tæt underlag for spartling i områder, hvor styrken efterfølgende er underordnet.

Indrømmer det ser lidt mærkeligt ud, men det er effektivt, hurtigt og det holder.


mandag, april 18, 2011

Nyt hovedspant

Nu begynder projektet for alvor at tage form.
I weekenden blev det nye hovedskot monteret, 10 millimeter WBP krydsfiner der skal glasses med fire lag 400g roving.

Det har været nødvendig at montere et stift skot for både at afstive båden generelet samt for at sikre maksimal styrke til befæstigelse af nye røstjern. Der er tale om 20 grader bagudrettede sallinghorn i hele bådens bredde, der sikre at masten ikke kommer dryssende ned i en bomning i blæsevejr.

Midt på hovedskottet, hvor der ses en stålstang (fra den gamle konstruktion, -vil blive fjernet) er der monteret en 100 millimeter langsgående afstivning, der sikre maksimal lodret stivhed midtskibs ved masten og de tilhørende dæksbeslag.


Længst ude agter kan desuden skimtes den nye afstivning af cockpit og hæk.

Til sammenligning er her nedenfor et foto af den gamle afstivning af stag og beslag.
-Den nye afstivning er mange gange stærkere og mere velplaceret i forhold til de radikale modifikationer der laves på båden.

Grænseoverskridende 3 millimeter

Det er med blandede følelser at man sætter et 3 millimeter bor til stævnen af sin båd og borer ret igennem for at markere, hvor på stævnen der skal bygges forstærkning op til at modstå trækket fra det 8 mm dynema-tov der skal gå fra stævnen til enden af bovsprydet.

Det bliver nok endnu mærkligere når det endelige hul på 10 millimeter skal bores gennem stævn og forstærkninger. Har tænkt mig at sætte et lille nylon eller delrin-bøs i hullet så slidet fra torværket ikke kommer direkte på skroghullet.



Der er tæpe for hullet så der kan støbes med epoxy på indersiden af skroget uden at det løber ud.
Når båden er klar til det vil den senere på foråret blive vendt om et par weekender så kølsvinet og den nye kølkasse kan spartles sammen med skroget. Samtidig med dette arbejde skal alt gammelt bundmaling fjernes også omkring hullet til bovspryds-snoren. 

Gasterne giver en hånd med

Så blev det endeligt forår og gasterne kom forbi for at give en hånd med.
Det er en skipper aldrig sen til at udnytte......

søndag, april 17, 2011

Fiksering af forstærkninger med epoxy

Alle forstærkninger monteres vha. epoxy rørt op med talkum.
Lægger en fuge/hulkele på gode 10 x 10 millimeter forskellige steder med cirka 40-60 cemtimeters mellemrum, -det giver et super stærkt resultat allerede døgnet efter.

Har forsøgt andre ting, men må konstatere, at der er så lidt plads inde i båden (den er kun 125 cm. høj!) at man under arbejdet dernede, let kommer til at skubbe til tingene. Søndag var vi på et tidspunkt tre mand ider arbejdede i kahytten samtidig!



Efter montage af alle forstærkninger, vil der én dag blive slebet omkring alle støbesteder.
Har vurderet det er at foretrække fremofor at små-slibe hele tiden,  -det klør ad hel.... til og er generelt en usund cocktail - lille rum og støv - uanset hvor godt man beskytter sig. 

lørdag, marts 26, 2011

NACA profil til stiksværd

Har via det internationale Minitransat forum http://www.minitransat650.com/ fået et par forslag til både NACA profil for stiksværd samt et par navne på beregningsprogrammer for profilerne.
Det ser ud til at det sikre konservative valg er NACA 0012 alternativt NACA 0009.

Her link til forslagene:
http://www.minitransat650.com/simple/index.php?topic=2969.0

Og her et par forslag til beregningsprogrammer:
http://xflr5.sourceforge.net/xflr5.htm

samt

http://www.designfoil.com/

NACA-profil for stiksværd

Er der nogen der har forslag til hvilket NACA-profil der vil være bedst egnet til stiksværd.

Da svingkølen mister sin afdrift-effekt når den er udsvinget, er der brug for at montere et stiksværd i båden.

Jeg forstiller mig et profil der kan operere godt indenfor 5-9 knob, da sværet kun skal bruges på de mere spidse vindretninger og dermed ved lav fart.

Hvad angår stiksværdet skal det være ca 30 cm bredt og stikke 1,3 m under båden.
Dvs. det samlede sværd bliver godt 2,5 meter, da det skal gå hele vejen igennem båden og stikke op ved dækket.

Afledt effekt af stiksværdet bliver at sværdkisten kommer til at virke som en god afstivning i forskibet foran masten.

Her er et forslag til et assymetrisk profil jeg har fået tilsendt af en amerikaner der følger bloggen.
-Kan bare ikke se hvilket profil det er :0(




Solen skinner

Så skal der igen til at ske noget på båden.
Fedt temperaturen stiger, glæder mig til der kan støbes epoxy igen.

lørdag, januar 01, 2011

Nytår med en ordenlig flynder på!

Har efterhånden ændret så radikalt på båden, at jeg ikke ved hvordan den kommer til at sejle.
Mener selvfølgelig jeg har taget højde for alt og regnet som en gal, men med en 2 meter dyb svingkøl, dobbelt ror og et storsejl der er 1/2 gang større end det originale, en gennaker på ca. 90  kvm, et bovspryd og røstjernene flyttet en halv meter, er det umuligt at forudsige hvordan båden reelt vil opføre sig.

Alle beregninger og ideer er født på en blok papir og ikke i et designprogram der beregner tingene præcist.

Derfor har jeg besluttet at båden skal prøvesejles med et brugt storsejl i stedet for at starte sæsonen med at få leveret sejl fra Quantum Sails. Jan fra Quantum har gjort et super arbejde, men jeg bliver nøst til først at sejle en tur og se hvordan båden opføre sig, både for at få mere viden om hvordan sejlene skal designes og syes, men også for at konstatere om skuden overhoved kan sejle efter alle de modifikationer!

Her nedenfor er et par fotos af det nye franske storsejl, hvor flynderen i toppen er 1,5 meter!
-Det er det vildeste storsejl jeg nogensinde har hft, det stammer fra en Mini Transat 6.5 og holder P og E mål som et originals 717 storsejl, eneste forskel er en top-flynder på 1,5 meter.

Det bliver helt vildt at sejle med !!!!!!!

Her storsejlets top med to almindelige flasker champagne for at give lidt størrelsesforhold.(Se flere fotos i fotoarkivet, linket finder du ude til højre)

søndag, december 19, 2010

Leder efter en hal eller et skur i sydlige del af København

For pokker, - sne alle vegne.......
Leder efter et hjørne af en lagerhale, stor garage eller lignende, hvor jeg kan stille båden i et par måneder.
Det er umuligt at lave noget med alt det sne.

Mangler 3,4 x 7,3 meter plads et sted i den sydlige ende af København eller omegn.
Kender du et sted så send mig en mail  på jesper@burislarsen.dk

fredag, november 12, 2010

Mystik omkring dobbelte ror

Et par af de faste læsere her på siden har gjort mig opmærksom på at dobbelte ror skal monteres specielt da de ikke drejer symetrisk som man ellers skulle tro.

For at forstå geometrien og teorierne bag dobbelte ror, er jeg blevet gjort opmærksom på den her meget informative og beskrivende webside.

http://hem.bredband.net/b262106/documents.html

Her kan man læse om både dobbelte ror og nok så vigtigt også om dagger boards, -hvordan de beregnes, hvilket profil samt hvor store de skal være.

søndag, november 07, 2010

Har skaffet tegning af 717!

Så lykkedes det endeligt.
Har skaffet en enkelt original tegning af Elvstrøm 717.

Hvis der er nogen derude, der har spanterids eller andre skrogtegninger liggende, så ved jeg der er mange 717 ejere incl. mig selv der gerne betaler for en kopi.

lørdag, oktober 30, 2010

Nye ror - to stykker

Så skrider det endeligt fremad med rorene til båden.
Her et par billeder af de næsten færdige rorblade.



Tanken er at de skal monteres så de hælder godt 15 grader udad i hver side.
Har dog ingen erfaring med vinkling af hækror, så det er blot mit bedste bud efter at have kigget på utallige fotos af V60'ere, Minitransat 6.5'ere og andre bredrøvede planene kølbåde.

Hvis der er nogen af jer, der har erfaringer -gode som dårlige med vinkling af ror vil jeg gerne høre om det. 

Vægten er markant reduceret på de nye ror, der blot vejer 5,2 kg stykket mod det gamle originale ror der vejer 21 kg.!

Også det gamle rorbeslag er et kapitel for sig, -tror sku' det er noget de har skåret ud af en kampvogn!
Det er lavet af 5mm rustfrit stål og vejer 5,5 kg......



Rorarealet er kraftigt reduceret på de nye ror, ud fra devisen om at langsom sejlads kræver stort rorareal og hurtig sejlads reducerer behovet for rorareal. I min verden bliver det til havnemanøvre og starter med begge ror i vandet og højere hastigheder når båden er oppe i fart gør den i stand til at kunne sejle på det ene ror alene.

Er dog i tvivl om ikke der er kommet lige lovligt meget forror. Har besluttet mig for at fylde lidt op på forkanten så forstykket foran rorbeslagene reduceres til blot 20-30% af rorbladets samlede bredde.

Til sammenligning er her fotos, hvor man kan sammenligne nyt og gammelt rorblad.