Nåede desværre ikke at få båden i vandet her i efteråret.
Tiden fløj af sted og projektet måtte sættes på stand-by, da jeg fik en søn i oktober.
Men nu er der så småt ved at komme gang i projektet igen.
Har bl.a. fået slebet en stor del af dækket, så det kan blive malet og få ny skridsikring.
!
Velkommen, siden her handler om at få mest muligt ud af båden – både på vandet og gennem løbende optimering og vedligehold. Målet er at gøre sejlads sjov, tilgængelig og meningsfuld – uden at sprænge budgettet. Her finder du over 250 indlæg fra de seneste 15 år, fyldt med idéer, erfaringer og eksperimenter. Siden er til dig, der elsker at nørde med en ældre båd og tror på, at det altid kan gøres lidt bedre - eller bare anderledes samt at vi vinder aftenkapsejladsen eller næste DH-kapsejlads..
søndag, november 06, 2011
Endnu en ny luge er færdig
Har modtaget endnu en luge fra Plexifix i Køge.
www.plexifix.dk
Det er bare top-kvalitet der bliver leveret dernede fra.
Her et par billeder der viser de 100% præcise og skarpkantede hjørner på det 10mm. røg-farvede plexiglas som nedgangslugen og skydekappen er lavet af.
Her link til ældre artikel om skydekappen:
http://jebl.blogspot.com/2011/07/ny-skydeluge-fra-plexifix-i-kge.html
www.plexifix.dk
Det er bare top-kvalitet der bliver leveret dernede fra.
Her et par billeder der viser de 100% præcise og skarpkantede hjørner på det 10mm. røg-farvede plexiglas som nedgangslugen og skydekappen er lavet af.
Her link til ældre artikel om skydekappen:
http://jebl.blogspot.com/2011/07/ny-skydeluge-fra-plexifix-i-kge.html
Nye links i Højre side under "Relaterede links"
Har surfet lidt på nettet og lagt en række nye og spændende links ind i "Relaterede links" ude i højre spalte.
- Dansk sportsbådsklubs hjemmeside
- Super hurtig sportsbåd - Stealth 7
- Plexifix.dk
- Stotz Riggerservice
- Sejlnet.dk
- Sejlerland.dk
- MinBaad.dk
- Masser af gode fotos af bygning og konstruktion af kølkasser mm.
- Link til god svensk Elvstrøm 717 Blog
- Følg bygning af Mini Transat
- Forum for Mini Transat 6.5
- Dansk Two Star
- Artikel og fotos vedr. sving-køl
lørdag, september 17, 2011
søndag, september 04, 2011
Bovspryd - forberedelser på skroget
For at kunne montere et bynematov der holder det godt 3m lange bovspryd nede i vandret position er det nødvendigt at lave et hul i skroget hvorigennem dynematovet kan monteres.
for at optage kræfterne fra den 90 kvm. store gennaker, er der støbt et stykke 8mmm rundstål ind på bagsidfen af stævnen, der hvor hullet er lavet.
Efter limingen af plasticrøret bliver det slebet plan md fribordet.
for at optage kræfterne fra den 90 kvm. store gennaker, er der støbt et stykke 8mmm rundstål ind på bagsidfen af stævnen, der hvor hullet er lavet.
Efter limingen af plasticrøret bliver det slebet plan md fribordet.
Sidste store projekt sværdkisten - er påbegyndt
Så er turen kommet til det sidste af de store projekter på båden - sværdkisten.
Når svingkølen svinger ud til siden på kryds mister båden sit greb i vandet, så der er på alle svinkølsbåde brug for at bruge stiksværd.
Turen er nu kommet til den sværdkiste der skal støbes inde mellem kølsvin og dækket på båden.
Her er et billede af støbningen. Kisten bliver lavet ved, at der er viklet mange lag vita-vrap folie om sværdet hvorefter der er viklet en endeløs bane roving 5 gange rundet om sværdet. det burde give en stærk sværdkiste. Eneste store spørgsmål er om det er muligt efter hærdning at trække støbningen af sværdet...... er er gode råd dyre!!
Agterkanten af sværdkisten er forstærket med et massivt kulfiberstykke, så agterkant af sværdet ikke med tiden kan skære igennem kistens agterkant.
Når svingkølen svinger ud til siden på kryds mister båden sit greb i vandet, så der er på alle svinkølsbåde brug for at bruge stiksværd.
Turen er nu kommet til den sværdkiste der skal støbes inde mellem kølsvin og dækket på båden.
Her er et billede af støbningen. Kisten bliver lavet ved, at der er viklet mange lag vita-vrap folie om sværdet hvorefter der er viklet en endeløs bane roving 5 gange rundet om sværdet. det burde give en stærk sværdkiste. Eneste store spørgsmål er om det er muligt efter hærdning at trække støbningen af sværdet...... er er gode råd dyre!!
Agterkanten af sværdkisten er forstærket med et massivt kulfiberstykke, så agterkant af sværdet ikke med tiden kan skære igennem kistens agterkant.
Rorarbejdet skrider fremad
De to ror er snart færdige.
Der mangler blot noget finish og maling på rorhovederne så er de klar til montering.
De har også som bunden af båden fået en omgang kobberhud i stedet for traditionel bundmaling.
Der mangler blot noget finish og maling på rorhovederne så er de klar til montering.
De har også som bunden af båden fået en omgang kobberhud i stedet for traditionel bundmaling.
Kobberhud i bunden
Så kom der endeligt et par sammenhængende dage med sol og ingen regn.
Så det lykkedes at få kørt kobberhud i bunden af båden.
Kobberhud er epoxy blandet med kobber-mel. en effektiv og langtidsholdbar bundmaling, der blot kræver lidt slibning et par gange i løbet af sæsonen for at virke begroningshæmmende.
Inden påførelse blev der givet et lag epoxy overalt på bunden for effektivt at forsegle det snart 30 år gamle glasfiberskrog.
Så det lykkedes at få kørt kobberhud i bunden af båden.
Kobberhud er epoxy blandet med kobber-mel. en effektiv og langtidsholdbar bundmaling, der blot kræver lidt slibning et par gange i løbet af sæsonen for at virke begroningshæmmende.
Inden påførelse blev der givet et lag epoxy overalt på bunden for effektivt at forsegle det snart 30 år gamle glasfiberskrog.
søndag, august 21, 2011
Arkiv med tekster og fotos af alt det frække grej
Her er link til en række artikler og fotos med alt det frække grej som vi alle drømmer om at få lov til at lege med.
http://www.minitransat650.com/articles/html/archive_potm.html
http://www.minitransat650.com/articles/html/archive_potm.html
lørdag, august 20, 2011
Med svedetur og stiksav
Så går det løs, der er ingen vej tilbage. Må tro på projektet, -selvfølgelig er alt målt rigtigt op og køln kommer til at sidde 100% hvor den skal, -er ved at blive sindsyg, -kan ikke tjekke flere mål.
Stiksaven får strøm og gnaver sig langsomt igennem kølsvinet.
Var tidlgere i tvivl om kølsvinet er stærkt nok, an kan jo se lys igennem det glasklare epoxy efter støbning, men opdager under savningen med stiksaven at laminatet næsten er 1cm tykt her i kølsvinet!
I samme omgang opdager jeg at det kompakte og stærke laminat af rowing og epoxy æder en stiksavsklinge for hver 10cm!
Stiksaven får strøm og gnaver sig langsomt igennem kølsvinet.
Var tidlgere i tvivl om kølsvinet er stærkt nok, an kan jo se lys igennem det glasklare epoxy efter støbning, men opdager under savningen med stiksaven at laminatet næsten er 1cm tykt her i kølsvinet!
I samme omgang opdager jeg at det kompakte og stærke laminat af rowing og epoxy æder en stiksavsklinge for hver 10cm!
skabelonnen er på plads
Så er skabelonen på plads udvendigt på kølsvinet.
Alt er målt op og dobbelt tjekket og tjekke igen og igen og igen.
Det hele er lige og sidder hvor det skal.
Alt er målt op og dobbelt tjekket og tjekke igen og igen og igen.
Det hele er lige og sidder hvor det skal.
De afgørende streger skal slås
Tiden er inde til at en af projektets meget kritiske faser skal gennemføres.
Der skal skæres hul i skroget til køl-sværdet, -ikke en opgave for sarte sjæle.
Efter mere end et års arbejde skal der skæres et hul i kølsvinet på størrelse med ugeavis!
Hvis hullet skæres skævt så kølen ikke er 100% i båden, resulterer det i en turbåd og ikke en kapsejler.
Med andre ord denne udskæring skal sidde lige i skabet.
Der gik en hel formiddag med at lave den skabelon der skal skæres efter.
Hellere bruge en time for meget end en time for lidt på denne del.
Og i vanlig stil var der ikke noget med computerberegninger og print fra fancy 3D programmer.
alt måtte laves i hånden -old school....men det virker.
der skjal laves en skabelon, så der kan skæres hul i skroget, der hvor kølen skal monteres.
Her er en af skabelonerne på "prøve" ude på kølskaftet for at tjekke om kølen kan passere igennem.
Billedet viser desuden hvordan kølen kommer til at sidde lige i skroggennemføringen og rotere om sin egen langsgående aksel. (akslen er 40mm massiv rustfri, til en kølvægt på 340 kg og et kulfiber skaæft på 180 cm.)
Sådan så stuebordet ud efter "kampen", men der kom en nydelig skabelon ud af det.
Der skal skæres hul i skroget til køl-sværdet, -ikke en opgave for sarte sjæle.
Efter mere end et års arbejde skal der skæres et hul i kølsvinet på størrelse med ugeavis!
Hvis hullet skæres skævt så kølen ikke er 100% i båden, resulterer det i en turbåd og ikke en kapsejler.
Med andre ord denne udskæring skal sidde lige i skabet.
Der gik en hel formiddag med at lave den skabelon der skal skæres efter.
Hellere bruge en time for meget end en time for lidt på denne del.
Og i vanlig stil var der ikke noget med computerberegninger og print fra fancy 3D programmer.
alt måtte laves i hånden -old school....men det virker.
Der klippes og klistres som var det juleaften
der skjal laves en skabelon, så der kan skæres hul i skroget, der hvor kølen skal monteres.
Her er en af skabelonerne på "prøve" ude på kølskaftet for at tjekke om kølen kan passere igennem.
Billedet viser desuden hvordan kølen kommer til at sidde lige i skroggennemføringen og rotere om sin egen langsgående aksel. (akslen er 40mm massiv rustfri, til en kølvægt på 340 kg og et kulfiber skaæft på 180 cm.)
Sådan så stuebordet ud efter "kampen", men der kom en nydelig skabelon ud af det.
Så er der monteret røstjern
Så kom røstjernene på plads.
De nye røstjern der e placeret 20 grader agten for masten er monteret udvendigt på skroget og boltet direkte igennem laminatet med 3x10mm rustfri bolte.
Skroglaminatet er de sidste 15cm op mod dækket massivt og det har jeg udnyttet ved blot at bolte direkte igennem. På bagsiden står det store hovedskot, så konstruktionen burde være stærk nok til at tage de forøgede kræfter på stagene grundet svingkølen.
Skulle der sidde en enkelt læser derude og undre sig over hvad det er for et hul der er til venstre for røstjernet, så er I velkomne til at give et bud ;0)
De nye røstjern der e placeret 20 grader agten for masten er monteret udvendigt på skroget og boltet direkte igennem laminatet med 3x10mm rustfri bolte.
Skroglaminatet er de sidste 15cm op mod dækket massivt og det har jeg udnyttet ved blot at bolte direkte igennem. På bagsiden står det store hovedskot, så konstruktionen burde være stærk nok til at tage de forøgede kræfter på stagene grundet svingkølen.
Skulle der sidde en enkelt læser derude og undre sig over hvad det er for et hul der er til venstre for røstjernet, så er I velkomne til at give et bud ;0)
fredag, august 12, 2011
Nye røstjern
Så er de nye røstjerne blev færdige og mangler blot montering.
de vil blive boltet direkte gennem skroget der hvor det nye hovedskot er sat.
De boltes med tre 10mm undersænkede stålbotle, hvilket burde være mere end rigeligt, da der skal ca. 5 tons til for at klippe blot én af bolthovederne.
de vil blive boltet direkte gennem skroget der hvor det nye hovedskot er sat.
De boltes med tre 10mm undersænkede stålbotle, hvilket burde være mere end rigeligt, da der skal ca. 5 tons til for at klippe blot én af bolthovederne.
lørdag, juli 16, 2011
Maria - et rigtigt mandfolk
På utallige opfordringer fra flere af læserne her på bloggen og efter spørgsmål såsom; hvem er Maria, hvor gammel er hun, hvad vejer hun og er hun singel? -kommer her et billed af arbejdshesten og gasten Maria.
Abonner på:
Opslag (Atom)