Har længe funderet over hvordan jeg skulle lave nye styreskinner som skydelugen skal køre i.
De gamle styreskinner var lavet af teaktræ og havde et 10x10mm spor fræst i siden.
Teaktræet var helt ødelagt af vind og vejr, så noget skulle der findes på.
Normalt vil man lave et par nye i teak eller få et firma til at lave to nye skinner i nylon eller et lignende materiale, men det koster! Nylon er hunde dyrt og arbejde med at fræse spor uden at det smelter eller på anden måde bliver beskadiget koster....
Løsningen er derfor blevet to 30x30mm elokserede aluminiumsprofiler fra BAUHAUS - pris 200 kr.
De holder nok et par år før end saltvand og havgus begynder at tære igennem elokseringen.
Men til den pris er det OK at skifte styreskinner hvert anden år.
Skydelugen fra Plexifix i Køge kommer til at køre i sporet mellem firkantprofilet og vinkelprofilet - se fotos nedenfor
for mere om lugen fra Plexifix, se tidligere artikel her;
http://www.jebl.blogspot.com/2011/07/ny-skydeluge-fra-plexifix-i-kge.html.
Velkommen, siden her handler om at få mest muligt ud af båden – både på vandet og gennem løbende optimering og vedligehold. Målet er at gøre sejlads sjov, tilgængelig og meningsfuld – uden at sprænge budgettet. Her finder du over 250 indlæg fra de seneste 15 år, fyldt med idéer, erfaringer og eksperimenter. Siden er til dig, der elsker at nørde med en ældre båd og tror på, at det altid kan gøres lidt bedre - eller bare anderledes samt at vi vinder aftenkapsejladsen eller næste DH-kapsejlads..
fredag, april 13, 2012
Rorpinden er færdig
Så blev rorpinden færdig.
Den skal monteres i det specielle beslag og pege 25 cm. agten for båden så styrestængerne fra de to rorhoveder kan monteres på bagkanten af rorpinden.
For mere om rorkonstruktionen se tidligere indlæg;
http://www.jebl.blogspot.com/2012/01/pusler-med-rorkonstruktionen.html
Den skal monteres i det specielle beslag og pege 25 cm. agten for båden så styrestængerne fra de to rorhoveder kan monteres på bagkanten af rorpinden.
For mere om rorkonstruktionen se tidligere indlæg;
http://www.jebl.blogspot.com/2012/01/pusler-med-rorkonstruktionen.html
lørdag, marts 24, 2012
Ny mastefod i finér og epoxy
Så er der gjort klar til den nye mastefod.
Den er konstrueret som den gamle blot lidt længere langskibs.
På den gamle mastefod var det midterste firkantede rum fyldt ud med glasfiberspartel.
Regner med at gøre det samme blot med epoxy, så er der da ikke noget der kan give efter og synke under mastefoden.
Her billeder af det finér på kant der skal støbes fast.
Regner med at give det 6-8 lag 200-300g rowing og epoxy så burde det kunne holde - samtidig med den massive klods i midten.
Den er konstrueret som den gamle blot lidt længere langskibs.
På den gamle mastefod var det midterste firkantede rum fyldt ud med glasfiberspartel.
Regner med at gøre det samme blot med epoxy, så er der da ikke noget der kan give efter og synke under mastefoden.
Her billeder af det finér på kant der skal støbes fast.
Regner med at give det 6-8 lag 200-300g rowing og epoxy så burde det kunne holde - samtidig med den massive klods i midten.
fredag, marts 23, 2012
Ny mastefod - har beluttet mig ud med det gamle møg
Har endelig besluttet mig den gamle mastefod der var lavet i krydsfiner og glas med polyester er nu savet ud.
det øgede søjeltryk skal fordeles og jeg skal være sikker på at båden kan tage trykket så ud med det gamle møg.
Har så desuden opnået at der nu INTET er tilbage fra den gamle båd indvendigt.
ALT er skåret ud og erstattet af nyt.
Her et par billeder af arbejde med at flå det gamle ud rense op så der kan støbes igen.
det øgede søjeltryk skal fordeles og jeg skal være sikker på at båden kan tage trykket så ud med det gamle møg.
Har så desuden opnået at der nu INTET er tilbage fra den gamle båd indvendigt.
ALT er skåret ud og erstattet af nyt.
Her et par billeder af arbejde med at flå det gamle ud rense op så der kan støbes igen.
fredag, marts 16, 2012
Ny mastefod skal - skal ikke
Har længe gået om den varme grød.
Skal masteforden skiftes eller ej.
Ved at søjletrykket stiger pga. det nye fat-head storsejl og gennakkeren på de 90 kvm. skal også nok gøre sit til at sætte masten under pres - samtidig med at Sallinghornene er ført helt ud i borde.
Så alt i alt meget mere søjltryk på mast og mastefod.
Skal masteforden skiftes eller ej.
Ved at søjletrykket stiger pga. det nye fat-head storsejl og gennakkeren på de 90 kvm. skal også nok gøre sit til at sætte masten under pres - samtidig med at Sallinghornene er ført helt ud i borde.
Så alt i alt meget mere søjltryk på mast og mastefod.
søndag, marts 04, 2012
Dæksmaling og skridmønster
Var på bådudstillingen i Bella Centeret i går og så Jørgen Kjærs fede sportsbåd.
Den havde fået Internationals nye dæksmaling, Interdeck, med skridsikring lagt på dækket og det så rigtig godt ud - så det bliver Interdæk i lysegrå på dækket.
Virker som en hårdere overflade end Decolay, der er et andet tilsvarende dækspordukt, der dog er mere gummiagtig i strukturen. Skridsikringen virkede desuden overbevisende selv med en forholdsvis blank overflade.
Se mere om produktet her:
http://www.watski.dk/f/INTERDECK-HVID-750-ML-2918192
Den havde fået Internationals nye dæksmaling, Interdeck, med skridsikring lagt på dækket og det så rigtig godt ud - så det bliver Interdæk i lysegrå på dækket.
Virker som en hårdere overflade end Decolay, der er et andet tilsvarende dækspordukt, der dog er mere gummiagtig i strukturen. Skridsikringen virkede desuden overbevisende selv med en forholdsvis blank overflade.
Se mere om produktet her:
http://www.watski.dk/f/INTERDECK-HVID-750-ML-2918192
lørdag, februar 11, 2012
Ny rorpind trods kulden
Kan ikke lave noget på båden pga. kulden, så det eneste der kan laves er småting på værkstedet (det er blot 9,5 kvm.) men kan tilgengæld opvarmes til godt 20 grader.
Har brugt de sidste par dage til at måle op og lave skabelon af den nye rorpind der skal krumme som et S.
Har lavet et par klodser der kan formspændes mellem så den nøjagtige krumning opnås.
Her er de mange 3mm finerstrimler limed med epoxy og spændt op.
Glæder mig til at se resultatet når epoxyen er hærdet om et par dage.
Har brugt de sidste par dage til at måle op og lave skabelon af den nye rorpind der skal krumme som et S.
Har lavet et par klodser der kan formspændes mellem så den nøjagtige krumning opnås.
Her er de mange 3mm finerstrimler limed med epoxy og spændt op.
Glæder mig til at se resultatet når epoxyen er hærdet om et par dage.
lørdag, januar 14, 2012
Pusler med rorkonstruktionen
Båden skal have dobbelt ror, hvor hvert blad er vinklet ca. 20 grader.
Der er mange muligheder med hensyn til rorpindens placering og dennes forbindelse med rorbladene, de to mest anvendte er;
1) To rorpinde, en på hvert rorhoved
2) En rorpind i midten, med to stivere ud til bagkanten af hvert rorhoved
Jeg har valgt en rorpind i midten med stivere ud til hvert rorhoved.
Se billederne her nedenefor, med eksempler fra Mini Transat klassen.
Ulempen er at der skal skaffes et godt leje i rustfrit stål som rorpinden kan monteres på.
Jeg har været ude i byen og spørge på et rustfrit leje alternativt et håndlavet leje hos en smed og det er ubetaleligt......
Så i stedet har jeg fundet et standard rustfrit hjul med et præcisionsleje til brug i hospitals- og fødevare industrien. Det koster en brøkdel af prisen og skal blot monteres på hovedet, så er der plads til rorpinden der, hvor hjulet normalt sidder, -simpelt men effektivt.
Se billederne her.
Her en række fotos af rorkonstruktionerne i Mini Transat klassen
Der er mange muligheder med hensyn til rorpindens placering og dennes forbindelse med rorbladene, de to mest anvendte er;
1) To rorpinde, en på hvert rorhoved
2) En rorpind i midten, med to stivere ud til bagkanten af hvert rorhoved
Jeg har valgt en rorpind i midten med stivere ud til hvert rorhoved.
Se billederne her nedenefor, med eksempler fra Mini Transat klassen.
Ulempen er at der skal skaffes et godt leje i rustfrit stål som rorpinden kan monteres på.
Jeg har været ude i byen og spørge på et rustfrit leje alternativt et håndlavet leje hos en smed og det er ubetaleligt......
Så i stedet har jeg fundet et standard rustfrit hjul med et præcisionsleje til brug i hospitals- og fødevare industrien. Det koster en brøkdel af prisen og skal blot monteres på hovedet, så er der plads til rorpinden der, hvor hjulet normalt sidder, -simpelt men effektivt.
Se billederne her.
Her en række fotos af rorkonstruktionerne i Mini Transat klassen
søndag, december 18, 2011
søndag, november 06, 2011
Endelig tilbage på sporet igen - nu med nyfødt søn!
Nåede desværre ikke at få båden i vandet her i efteråret.
Tiden fløj af sted og projektet måtte sættes på stand-by, da jeg fik en søn i oktober.
Men nu er der så småt ved at komme gang i projektet igen.
Har bl.a. fået slebet en stor del af dækket, så det kan blive malet og få ny skridsikring.
!
Tiden fløj af sted og projektet måtte sættes på stand-by, da jeg fik en søn i oktober.
Men nu er der så småt ved at komme gang i projektet igen.
Har bl.a. fået slebet en stor del af dækket, så det kan blive malet og få ny skridsikring.
!
Endnu en ny luge er færdig
Har modtaget endnu en luge fra Plexifix i Køge.
www.plexifix.dk
Det er bare top-kvalitet der bliver leveret dernede fra.
Her et par billeder der viser de 100% præcise og skarpkantede hjørner på det 10mm. røg-farvede plexiglas som nedgangslugen og skydekappen er lavet af.
Her link til ældre artikel om skydekappen:
http://jebl.blogspot.com/2011/07/ny-skydeluge-fra-plexifix-i-kge.html
www.plexifix.dk
Det er bare top-kvalitet der bliver leveret dernede fra.
Her et par billeder der viser de 100% præcise og skarpkantede hjørner på det 10mm. røg-farvede plexiglas som nedgangslugen og skydekappen er lavet af.
Her link til ældre artikel om skydekappen:
http://jebl.blogspot.com/2011/07/ny-skydeluge-fra-plexifix-i-kge.html
Nye links i Højre side under "Relaterede links"
Har surfet lidt på nettet og lagt en række nye og spændende links ind i "Relaterede links" ude i højre spalte.
- Dansk sportsbådsklubs hjemmeside
- Super hurtig sportsbåd - Stealth 7
- Plexifix.dk
- Stotz Riggerservice
- Sejlnet.dk
- Sejlerland.dk
- MinBaad.dk
- Masser af gode fotos af bygning og konstruktion af kølkasser mm.
- Link til god svensk Elvstrøm 717 Blog
- Følg bygning af Mini Transat
- Forum for Mini Transat 6.5
- Dansk Two Star
- Artikel og fotos vedr. sving-køl
lørdag, september 17, 2011
søndag, september 04, 2011
Bovspryd - forberedelser på skroget
For at kunne montere et bynematov der holder det godt 3m lange bovspryd nede i vandret position er det nødvendigt at lave et hul i skroget hvorigennem dynematovet kan monteres.
for at optage kræfterne fra den 90 kvm. store gennaker, er der støbt et stykke 8mmm rundstål ind på bagsidfen af stævnen, der hvor hullet er lavet.
Efter limingen af plasticrøret bliver det slebet plan md fribordet.
for at optage kræfterne fra den 90 kvm. store gennaker, er der støbt et stykke 8mmm rundstål ind på bagsidfen af stævnen, der hvor hullet er lavet.
Efter limingen af plasticrøret bliver det slebet plan md fribordet.
Sidste store projekt sværdkisten - er påbegyndt
Så er turen kommet til det sidste af de store projekter på båden - sværdkisten.
Når svingkølen svinger ud til siden på kryds mister båden sit greb i vandet, så der er på alle svinkølsbåde brug for at bruge stiksværd.
Turen er nu kommet til den sværdkiste der skal støbes inde mellem kølsvin og dækket på båden.
Her er et billede af støbningen. Kisten bliver lavet ved, at der er viklet mange lag vita-vrap folie om sværdet hvorefter der er viklet en endeløs bane roving 5 gange rundet om sværdet. det burde give en stærk sværdkiste. Eneste store spørgsmål er om det er muligt efter hærdning at trække støbningen af sværdet...... er er gode råd dyre!!
Agterkanten af sværdkisten er forstærket med et massivt kulfiberstykke, så agterkant af sværdet ikke med tiden kan skære igennem kistens agterkant.
Når svingkølen svinger ud til siden på kryds mister båden sit greb i vandet, så der er på alle svinkølsbåde brug for at bruge stiksværd.
Turen er nu kommet til den sværdkiste der skal støbes inde mellem kølsvin og dækket på båden.
Her er et billede af støbningen. Kisten bliver lavet ved, at der er viklet mange lag vita-vrap folie om sværdet hvorefter der er viklet en endeløs bane roving 5 gange rundet om sværdet. det burde give en stærk sværdkiste. Eneste store spørgsmål er om det er muligt efter hærdning at trække støbningen af sværdet...... er er gode råd dyre!!
Agterkanten af sværdkisten er forstærket med et massivt kulfiberstykke, så agterkant af sværdet ikke med tiden kan skære igennem kistens agterkant.
Abonner på:
Opslag (Atom)