Er inde i en fase nu, hvor der er tusinde små ting der skal ordnes.
Der skal tegnes layout for beslag, tælles op -hvad er der på lageret af gamle blokke, spil, skødeskinner og andet godt. Der skal genbruges så meget som muligt for at holde omkostningerne nede, men på den anden side skal trim og hal være i orden, gider ikke ligge om natten et sted i 2 meter høje bølger og kæmpe med grejet fordi der blev sparet for meget.
Selv den lille original-plakette med byggenummer har fået en omgang er nu monteret igen.
DEN-9, formentlig anno 1982.
Velkommen, siden her handler om at få mest muligt ud af båden – både på vandet og gennem løbende optimering og vedligehold. Målet er at gøre sejlads sjov, tilgængelig og meningsfuld – uden at sprænge budgettet. Her finder du over 250 indlæg fra de seneste 15 år, fyldt med idéer, erfaringer og eksperimenter. Siden er til dig, der elsker at nørde med en ældre båd og tror på, at det altid kan gøres lidt bedre - eller bare anderledes samt at vi vinder aftenkapsejladsen eller næste DH-kapsejlads..
fredag, maj 04, 2012
Sværdkisten er støbt fast
Så er sværdkisten støbt i båden.
Både foroven ved dækket og nede i kølsvinet.
Er i tvivl om, hvor stor belastning der egentligt er på et sådan stiksværd, så jeg har kun lagt 3x300g roving.
Ved ikke om det er nok, men det må være begrænset hvad belastning der kan blive på et 125 cm stiksværd, bortset fra vandmodstanden.
Har valgt at monterer stiksværdet foran for masten. Syntes det bliver for sammenpræsset mellem mast og svingkøl.
Har på nettet set tegninger og fotos af minitransat 6.5 der har stiksværdet monteret i cockpittet (bl.a. Didi fra Sydafrika) men har valt ikke at gøre dette, da det må give en mærkelig styring at have sværd lige foran de to ror........
Ved at monterer sværdkisten i fordækket, får jeg desuden gratis afstivning af fordækket, hvilket det godt kunne trænge til, da det er super tyndt og blot lagt op i et par millimeter glas og polyester med 10mm skumkerne.
Både foroven ved dækket og nede i kølsvinet.
Er i tvivl om, hvor stor belastning der egentligt er på et sådan stiksværd, så jeg har kun lagt 3x300g roving.
Ved ikke om det er nok, men det må være begrænset hvad belastning der kan blive på et 125 cm stiksværd, bortset fra vandmodstanden.
Har valgt at monterer stiksværdet foran for masten. Syntes det bliver for sammenpræsset mellem mast og svingkøl.
Har på nettet set tegninger og fotos af minitransat 6.5 der har stiksværdet monteret i cockpittet (bl.a. Didi fra Sydafrika) men har valt ikke at gøre dette, da det må give en mærkelig styring at have sværd lige foran de to ror........
Ved at monterer sværdkisten i fordækket, får jeg desuden gratis afstivning af fordækket, hvilket det godt kunne trænge til, da det er super tyndt og blot lagt op i et par millimeter glas og polyester med 10mm skumkerne.
fredag, april 20, 2012
Æggebære fra Atalie vandt
Er ved at tape op til at male skridmønster på skydekappen.
For at få nogle pæne runde hjørner skal man finde en passende rund genstand at skære malertapen efter i hjørnerne - valget faldt på et æggebære fra køkkenet.
Perfekt runding!
For at få nogle pæne runde hjørner skal man finde en passende rund genstand at skære malertapen efter i hjørnerne - valget faldt på et æggebære fra køkkenet.
Perfekt runding!
søndag, april 15, 2012
Sværdkisten er færdig og klar til istøbning
Et af bådprojektets større udfordringer ser endelig ud til at være overstået.
Sværdkisten til det stiksværd der skal monteres i båden, har længe drillet.
Først sad det efter støbningen fast på sværdet, så det måtte skæres fri.
- Resultat, sværdkisten måtte midlertidigt monteres på sværdet igen for at blive støbt sammen igen.
- Resultat, sværdkisten kom i gen til at hænge fast på sværdet.........
Har nu endeligt fået det af og ordnet scærdisten indevendigt og slebet sværdet så de to dele nu passer som hånd i handske!
Sværdkisten vil blive støbt i 35 cm foran mastefoden.
Egenligt burde der være toi stiksværd, der er asymetriske og på hver side af masten monteres med 20 graders hældning, således at når man sejler på den ene bov så er sværdet lodret i vandet ved 15-20 graders krængning og samtidig giver godt lift da det er asymetrisk.
Men det er et kæmpe arbejde at lave stiksværd og sværdkister, så jeg har besluttet kun at have et midt for i båden. det er mindre effektiv, men tilgengæld meget hurtigere.
Skulle båden vise sig at være helt fænomenal, ja så kan vinkelsiberen heldigvis startes op til vinter igen.
Ud med den gamle centermonterede sværdkiste og i med to 20 grader vinkled asymetriske sværd.
Men lad os nu førstse om den overhoved kan sejle!
Sværdkisten til det stiksværd der skal monteres i båden, har længe drillet.
Først sad det efter støbningen fast på sværdet, så det måtte skæres fri.
- Resultat, sværdkisten måtte midlertidigt monteres på sværdet igen for at blive støbt sammen igen.
- Resultat, sværdkisten kom i gen til at hænge fast på sværdet.........
Har nu endeligt fået det af og ordnet scærdisten indevendigt og slebet sværdet så de to dele nu passer som hånd i handske!
Sværdkisten vil blive støbt i 35 cm foran mastefoden.
Egenligt burde der være toi stiksværd, der er asymetriske og på hver side af masten monteres med 20 graders hældning, således at når man sejler på den ene bov så er sværdet lodret i vandet ved 15-20 graders krængning og samtidig giver godt lift da det er asymetrisk.
Men det er et kæmpe arbejde at lave stiksværd og sværdkister, så jeg har besluttet kun at have et midt for i båden. det er mindre effektiv, men tilgengæld meget hurtigere.
Skulle båden vise sig at være helt fænomenal, ja så kan vinkelsiberen heldigvis startes op til vinter igen.
Ud med den gamle centermonterede sværdkiste og i med to 20 grader vinkled asymetriske sværd.
Men lad os nu førstse om den overhoved kan sejle!
Maler
Rorhovedere og skydekappen er nu malet.
Foruden det rent visuelle er det desuden godt at male de ting man har bygget med epoxy, da sollys er ren gift for epoxy.
Ved at male med enten en- eller to-komponent maling får man et beskyttende solfilter uden på epoxyen.
Foruden det rent visuelle er det desuden godt at male de ting man har bygget med epoxy, da sollys er ren gift for epoxy.
Ved at male med enten en- eller to-komponent maling får man et beskyttende solfilter uden på epoxyen.
lørdag, april 14, 2012
spartle - spartle- spartle
Har brugt dagen på at spartle.
Har ellers fortalt gud og hver mand at dette projekt ikke var et studie i bådbygger-kunst, men syntes det blev for sjusket ikke at spartle rorhoveder, garage til skydekappen etc.
Så nu er dagen gået med at spartle og slibe.
Stiksværdet er også spartlet og slebet færdigt, så der nu er en lækker afrundet bund på sværdet.
Har ellers fortalt gud og hver mand at dette projekt ikke var et studie i bådbygger-kunst, men syntes det blev for sjusket ikke at spartle rorhoveder, garage til skydekappen etc.
Så nu er dagen gået med at spartle og slibe.
Stiksværdet er også spartlet og slebet færdigt, så der nu er en lækker afrundet bund på sværdet.
fredag, april 13, 2012
Skydekappen - nye styreskinner
Har længe funderet over hvordan jeg skulle lave nye styreskinner som skydelugen skal køre i.
De gamle styreskinner var lavet af teaktræ og havde et 10x10mm spor fræst i siden.
Teaktræet var helt ødelagt af vind og vejr, så noget skulle der findes på.
Normalt vil man lave et par nye i teak eller få et firma til at lave to nye skinner i nylon eller et lignende materiale, men det koster! Nylon er hunde dyrt og arbejde med at fræse spor uden at det smelter eller på anden måde bliver beskadiget koster....
Løsningen er derfor blevet to 30x30mm elokserede aluminiumsprofiler fra BAUHAUS - pris 200 kr.
De holder nok et par år før end saltvand og havgus begynder at tære igennem elokseringen.
Men til den pris er det OK at skifte styreskinner hvert anden år.
Skydelugen fra Plexifix i Køge kommer til at køre i sporet mellem firkantprofilet og vinkelprofilet - se fotos nedenfor
for mere om lugen fra Plexifix, se tidligere artikel her;
http://www.jebl.blogspot.com/2011/07/ny-skydeluge-fra-plexifix-i-kge.html.
De gamle styreskinner var lavet af teaktræ og havde et 10x10mm spor fræst i siden.
Teaktræet var helt ødelagt af vind og vejr, så noget skulle der findes på.
Normalt vil man lave et par nye i teak eller få et firma til at lave to nye skinner i nylon eller et lignende materiale, men det koster! Nylon er hunde dyrt og arbejde med at fræse spor uden at det smelter eller på anden måde bliver beskadiget koster....
Løsningen er derfor blevet to 30x30mm elokserede aluminiumsprofiler fra BAUHAUS - pris 200 kr.
De holder nok et par år før end saltvand og havgus begynder at tære igennem elokseringen.
Men til den pris er det OK at skifte styreskinner hvert anden år.
Skydelugen fra Plexifix i Køge kommer til at køre i sporet mellem firkantprofilet og vinkelprofilet - se fotos nedenfor
for mere om lugen fra Plexifix, se tidligere artikel her;
http://www.jebl.blogspot.com/2011/07/ny-skydeluge-fra-plexifix-i-kge.html.
Rorpinden er færdig
Så blev rorpinden færdig.
Den skal monteres i det specielle beslag og pege 25 cm. agten for båden så styrestængerne fra de to rorhoveder kan monteres på bagkanten af rorpinden.
For mere om rorkonstruktionen se tidligere indlæg;
http://www.jebl.blogspot.com/2012/01/pusler-med-rorkonstruktionen.html
Den skal monteres i det specielle beslag og pege 25 cm. agten for båden så styrestængerne fra de to rorhoveder kan monteres på bagkanten af rorpinden.
For mere om rorkonstruktionen se tidligere indlæg;
http://www.jebl.blogspot.com/2012/01/pusler-med-rorkonstruktionen.html
lørdag, marts 24, 2012
Ny mastefod i finér og epoxy
Så er der gjort klar til den nye mastefod.
Den er konstrueret som den gamle blot lidt længere langskibs.
På den gamle mastefod var det midterste firkantede rum fyldt ud med glasfiberspartel.
Regner med at gøre det samme blot med epoxy, så er der da ikke noget der kan give efter og synke under mastefoden.
Her billeder af det finér på kant der skal støbes fast.
Regner med at give det 6-8 lag 200-300g rowing og epoxy så burde det kunne holde - samtidig med den massive klods i midten.
Den er konstrueret som den gamle blot lidt længere langskibs.
På den gamle mastefod var det midterste firkantede rum fyldt ud med glasfiberspartel.
Regner med at gøre det samme blot med epoxy, så er der da ikke noget der kan give efter og synke under mastefoden.
Her billeder af det finér på kant der skal støbes fast.
Regner med at give det 6-8 lag 200-300g rowing og epoxy så burde det kunne holde - samtidig med den massive klods i midten.
fredag, marts 23, 2012
Ny mastefod - har beluttet mig ud med det gamle møg
Har endelig besluttet mig den gamle mastefod der var lavet i krydsfiner og glas med polyester er nu savet ud.
det øgede søjeltryk skal fordeles og jeg skal være sikker på at båden kan tage trykket så ud med det gamle møg.
Har så desuden opnået at der nu INTET er tilbage fra den gamle båd indvendigt.
ALT er skåret ud og erstattet af nyt.
Her et par billeder af arbejde med at flå det gamle ud rense op så der kan støbes igen.
det øgede søjeltryk skal fordeles og jeg skal være sikker på at båden kan tage trykket så ud med det gamle møg.
Har så desuden opnået at der nu INTET er tilbage fra den gamle båd indvendigt.
ALT er skåret ud og erstattet af nyt.
Her et par billeder af arbejde med at flå det gamle ud rense op så der kan støbes igen.
fredag, marts 16, 2012
Ny mastefod skal - skal ikke
Har længe gået om den varme grød.
Skal masteforden skiftes eller ej.
Ved at søjletrykket stiger pga. det nye fat-head storsejl og gennakkeren på de 90 kvm. skal også nok gøre sit til at sætte masten under pres - samtidig med at Sallinghornene er ført helt ud i borde.
Så alt i alt meget mere søjltryk på mast og mastefod.
Skal masteforden skiftes eller ej.
Ved at søjletrykket stiger pga. det nye fat-head storsejl og gennakkeren på de 90 kvm. skal også nok gøre sit til at sætte masten under pres - samtidig med at Sallinghornene er ført helt ud i borde.
Så alt i alt meget mere søjltryk på mast og mastefod.
søndag, marts 04, 2012
Dæksmaling og skridmønster
Var på bådudstillingen i Bella Centeret i går og så Jørgen Kjærs fede sportsbåd.
Den havde fået Internationals nye dæksmaling, Interdeck, med skridsikring lagt på dækket og det så rigtig godt ud - så det bliver Interdæk i lysegrå på dækket.
Virker som en hårdere overflade end Decolay, der er et andet tilsvarende dækspordukt, der dog er mere gummiagtig i strukturen. Skridsikringen virkede desuden overbevisende selv med en forholdsvis blank overflade.
Se mere om produktet her:
http://www.watski.dk/f/INTERDECK-HVID-750-ML-2918192
Den havde fået Internationals nye dæksmaling, Interdeck, med skridsikring lagt på dækket og det så rigtig godt ud - så det bliver Interdæk i lysegrå på dækket.
Virker som en hårdere overflade end Decolay, der er et andet tilsvarende dækspordukt, der dog er mere gummiagtig i strukturen. Skridsikringen virkede desuden overbevisende selv med en forholdsvis blank overflade.
Se mere om produktet her:
http://www.watski.dk/f/INTERDECK-HVID-750-ML-2918192
lørdag, februar 11, 2012
Ny rorpind trods kulden
Kan ikke lave noget på båden pga. kulden, så det eneste der kan laves er småting på værkstedet (det er blot 9,5 kvm.) men kan tilgengæld opvarmes til godt 20 grader.
Har brugt de sidste par dage til at måle op og lave skabelon af den nye rorpind der skal krumme som et S.
Har lavet et par klodser der kan formspændes mellem så den nøjagtige krumning opnås.
Her er de mange 3mm finerstrimler limed med epoxy og spændt op.
Glæder mig til at se resultatet når epoxyen er hærdet om et par dage.
Har brugt de sidste par dage til at måle op og lave skabelon af den nye rorpind der skal krumme som et S.
Har lavet et par klodser der kan formspændes mellem så den nøjagtige krumning opnås.
Her er de mange 3mm finerstrimler limed med epoxy og spændt op.
Glæder mig til at se resultatet når epoxyen er hærdet om et par dage.
lørdag, januar 14, 2012
Pusler med rorkonstruktionen
Båden skal have dobbelt ror, hvor hvert blad er vinklet ca. 20 grader.
Der er mange muligheder med hensyn til rorpindens placering og dennes forbindelse med rorbladene, de to mest anvendte er;
1) To rorpinde, en på hvert rorhoved
2) En rorpind i midten, med to stivere ud til bagkanten af hvert rorhoved
Jeg har valgt en rorpind i midten med stivere ud til hvert rorhoved.
Se billederne her nedenefor, med eksempler fra Mini Transat klassen.
Ulempen er at der skal skaffes et godt leje i rustfrit stål som rorpinden kan monteres på.
Jeg har været ude i byen og spørge på et rustfrit leje alternativt et håndlavet leje hos en smed og det er ubetaleligt......
Så i stedet har jeg fundet et standard rustfrit hjul med et præcisionsleje til brug i hospitals- og fødevare industrien. Det koster en brøkdel af prisen og skal blot monteres på hovedet, så er der plads til rorpinden der, hvor hjulet normalt sidder, -simpelt men effektivt.
Se billederne her.
Her en række fotos af rorkonstruktionerne i Mini Transat klassen
Der er mange muligheder med hensyn til rorpindens placering og dennes forbindelse med rorbladene, de to mest anvendte er;
1) To rorpinde, en på hvert rorhoved
2) En rorpind i midten, med to stivere ud til bagkanten af hvert rorhoved
Jeg har valgt en rorpind i midten med stivere ud til hvert rorhoved.
Se billederne her nedenefor, med eksempler fra Mini Transat klassen.
Ulempen er at der skal skaffes et godt leje i rustfrit stål som rorpinden kan monteres på.
Jeg har været ude i byen og spørge på et rustfrit leje alternativt et håndlavet leje hos en smed og det er ubetaleligt......
Så i stedet har jeg fundet et standard rustfrit hjul med et præcisionsleje til brug i hospitals- og fødevare industrien. Det koster en brøkdel af prisen og skal blot monteres på hovedet, så er der plads til rorpinden der, hvor hjulet normalt sidder, -simpelt men effektivt.
Se billederne her.
Her en række fotos af rorkonstruktionerne i Mini Transat klassen
søndag, december 18, 2011
Abonner på:
Opslag (Atom)