tirsdag, juli 10, 2012

Båd og Køl på havnen

Så kom båden endelig på havnen.
Har fået donkraftet kølen op på plads, mangler nu blot at monterer køl-lejerne og tætne de 12 bolte der holder kølen.



bådtransport




søndag, juli 08, 2012

Stativ til kølmontage

Skal på havnen tirsdag og kølen skal monteres.
Men ifølge arbejdstilsynet må man ikke arbejde nede i båden mens den hænger i kranstropperne, så jeg har været nødt til at gøre et stativ klar hvor vognmanden kan sætte båden af mens jeg arbejder med kølmontagen inden søsætningen.

Det er først nu det rigtigt går op for en, hvor ekstrem en konstruktion der er tale om.
Bjælkerne hvor båden kommer til at ligge er over 2 meter over jorden - til en båd på blot 7,2 meter!

Det er sku´vildt!



onsdag, juni 13, 2012

Montage af ror

Så er der boret huller og gjort klar til de to ror.
Har i sidste øjeblik reduceret vinklen på rorene, så de nu vinkler blot 10 grader.
Ved stærre vinkling støder forroret mod bådens bund i yderpositionerne, så vinklen er reduceret til 10 grader.


søndag, juni 10, 2012

Sallinghorn og nye bøsninger for topstaget

Har brugt eftermiddagen på at monterer sallinghornbeslag og afkorte sallinghorn så de passer til masten og den nye vinkel på horn og røstjern.

Har monteret sallinghornene med 20 graders vinkel, hvilket burde gøre masten stort set selvbærende, så den ikke kommer dryssende ned i en bomning fordi man ikke lige når at sætte bagstagene.

Med det store sejlareal og kun et eller to par hænder i vendingerne, vil jeg gerne havene en selvbærende mast.

Har lavet sallinghornene i længderne 1300mm, 1150mm og 670mm.
Det burde give en jævn fordeling af topstaget.

Har desuden monteret nye øjer for topstagets T-terminaler.
Topstaget kommer til at slutte 200mm før toppen.

For at få sallinghornene til at passe til de nye beslag inde ved masten har jeg savet en jævn runding svarende til mastens runding i hvert horn.
Var meget bekymret over denne opgave, men det viste sig at være rigtigt nemt med en stiksav monteret med en klinge til metalsavning.








opmærkninger til rormontage

Har i dag mærket op til montage af rorene. 
Har besluttet at vinkle dem 15 grader fra lodret. Overvejede også 18 og 20 grader, men tror det bliver for meget. 

De to sorte streger på agterspejlet er linjerne for rorhovedernes montage. 

  

lørdag, juni 09, 2012

Så skal der bygges mast

Så er det ved at være maste-bygger-tid.
Der skal monteres 3 sæt 20grader vinklede sallinghorn og laves ny løbende og stående rig.


torsdag, maj 17, 2012

Nye sallinghornsbeslag

Er endelig nået til masten.
Den skal bygges om og bl.a. have 20 grader vinklede sallinghorn.

Har ikke kunne finde nogen 20 graders beslag -så nu er det endt med at jeg har fået lavet 3 sæt beslag.
Alle glasblæst, læserskåret og 100% præcise - de er for fede!
Så tak for hjælpen i Odense.


mandag, maj 14, 2012

Stemningsbilleder..

Et par stemningsfotos fra aftenens arbejde.
Ikke svært at se, hvor inspirationen kommer fra; TP52, RAN.
http://www.transpac52.org/teams/teams2008/ran.html

Så kan det bare begynde at regne....







søndag, maj 13, 2012

Male dæk

Kanon god maling Fra International.
Fik rullet to lag Interdeck på båden i dag, og der er blevet kanon godt.

Alt på dækket har nu fået et lag epoxy og to lag Interdeck.
Det grå dæk og skridsikringen overalt i cockpittet er inspireret af bl.a. TP52'eren RAN.
Hvis det er godt nok til dem så er det også godt nok til mig ;0)

Så nu skal der skrues beslag.


lørdag, maj 12, 2012

Hvor skal skødepunktet sidde?

Har brugt eftermiddagen på at finde ud af hvor skødepunktet til fokken skal sidde.
Har konstrueret båden sådan at den kan bruge Melges 24 fok, da der altid er mange brugte sejl til salg i denne klasse.

Er nu blot i tvivl om hvor skødepunktet skal være, se foto nedenfor; Ved tommestokken 45 cm fra centerlinjen eller ved den gamle originale skødeskinne godt 15-20 cm længere ude i borde?

Trækker en snor fra stævnen og ned agter i bådens hjørne ved agterspejlet, et sted på den linje bør skinne sidde - siger en gammel tommelfinger regel.

Viste sig efterfølgende at det var præcist hvor Melges 24 skødeskinnen sidder! Utroligt at den gamle tommelfingerregel er så præcis.




Så skal beslagene frem

Så er det tid at få boret huller og placeret beslag.
I morgen skal der males dæk og vil gerne have at alle de store beslag har fået boret deres huller i dækket inden vi ruller et lag epoxy og lægger skridsikring på dækket.



lørdag, maj 05, 2012

klar til at male dæk

fik i dag slebet dæk så det er klar til at blive malet.
Skal nå en masse når jeg endelig har tid til at arbejde på båden, så startede med korn 24 på båndpudseren!

Det gik fint. Har tidligere på året slebet lidt på dækket og det gamle skridsikring var godt sejt så valget faldt derfor på korn 24 til at begynde med.

derefter fik hele dækket en tur med korn 40 og afslutningsvist er hele dækket slebet med korn 120 på båndpudseren, så nu er der klar til maling.

For at spare tid har jeg besluttet at male hele dækket incl cockpit med skridsikring, måske ikke det estetiske foretrukne valg, men det er nemt og hurtigt at løbe det hele over med malerrulle og kun en farve, så skal der ikke tæpes af og laves skarpe hjørner og mønstre.