søndag, marts 24, 2013

Sne,sne,sne

Til at blive depri over.
Skal have lavet lidt epoxyarbejde på sværdkisten inden båden kan komme i vandet, men det er for koldt og fugtigt - må blot vente..................

Andet store projekt i foråret er at få styr på storsejlet.
Kappen var rimelig ustyrlig sidste efterår så nu prøvr vi med stivere pinde og ser hvad der sker.


fredag, august 17, 2012

SÅ KOM VI PÅ VANDET!!!!!!!!

Så lykkedes det, båden har været ude og sejle!
0-3 sekundmeter - perfekte forhold for en testsejlads, hvor alt er ukendt.

Båden er i perfekt balance på roret. Det var en kæmpe lættelse at konstastere at båden er i balance over kølen og med storsejl og fok oppe.

Som man siger - et billede siger mere end 1000 ord, så her er en serie fotos af båden med sejl på.
Der skal justeres en del på sejl og rig, men grundlaget er i orden og det er det vigtigste.

Trim af storsejl er et kapitel for sig, facon i toppen og kontrol med den enorme kappe er en udfordring som det kommer til at tage nogen tid at vende sig til.



Toppen af det enorme storsejl er svært at kontrollere ligesom fokken skal tættere på dækket - altsammen småjusteringer der skal laves de kommende uger.
De to liner der kryder over hinanden nede fra kahytten er de midleertidige liner fra svingkølen - svingkølen kan lige skimtes i kahytten.
 vild kappe! skal først nu til at lære at kontrollere denne.

søndag, august 05, 2012

Leger med svingkøl

Forbavsende, hvor lidt en svingkøl krænger båden når man ligger i havn (skrogstabiliteten er meget stor) - skal dog siges at hvis man stiller sig på sidedækket så mærker man med det samme det rettende moment - den er umulig at krænge til den modsatte side af kølen.

Så den lille krængning man ser på fotoet er alt hvad der i havene kommer ud af 30 graders køludsving.


Nu med mast og bom

Så kom der mast på og alle wire og bagstag, hækstag og checkstag er nu monteret.

Som med det øvrige er masten hjemme-konstrueret.
Der er tre sæt salling 20 grader bagudvendte og topvanter helt til mastetoppen for at afstive masten så den kan bærer storsejlet med en top-flynder på 150 cm! og en gennaker båret fra mastetoppen og ud på et bovspryd på 2,80 meter - ialt gennaker på ca. 90 kvm.




lørdag, august 04, 2012

Montage af ror

Der findes 4-6 forskellige måder at montere dobbelte ror til rorpinden - men min mor Lene har muligvis findet endnu en måde i dag.

Carsten og far har brugt eftermiddagen på at montere ror på 717'eren.
Og midt i arbejdet løb de tør for gode ideer til hvordan rorpinden sikkert, nemt og billigt kan monteres til styrestangen fra de to ror.

Løsningen blev mor Lenes bud - "Hvorfor bruger I ikke bare dynema, alle bruger snor i dag..."
Jeg har en klog mor.

Som sagt så gjort - På billederne er det dog kun en prøvemontage, det endelige resultat er dynema spændt hårdt op mellem de to ror og rorpinden. Aluminiums-stangen er således helt fri og bruges kun som trykstang mellem de to ror uden kontakt med rorpinden, resultatet er mindre slid og nemt at reparere, hvis det går i stykker -genialt!




onsdag, august 01, 2012

Bådkonstruktør med blyant og lommeregner

Efter at båden er kommet i vandet kan det konstateres at den flyder perfekt på vandlinien.
Den ligger præcist på sin konstruktionsvandlinie.
Ikke så ringe endda når nu det hele er beregnet i hånden med en blyant og en lommeregner uden originalegningerne af Elvstrøms 717.

Det viser at en god portion mod, troen på at alt ikke behøves at være beregnet med 4 decimaler og en solid gang erfaring fra timer på vandet kan ramme så meget plet, at jeg nu tror på at båden er i balance nok til at kunne bruges som kapsejladsbåd.

Se desuden en lang række fotos fra søsætningen her; 717 fotoarkiv







Båden er i vandet!

Så lykkedes det endeligt, båden er i vandet.

Her er en række fotos fra søssætningen.


fredag, juli 13, 2012

Kølen monteret

Så er kølen blevet monteret.
Beslagene er boltet fast i flydende epoxy, forhåbentligt er det tæt!.

Man kan nu tydeligt se hvordan sværdet kan vippes over den 40mm aksel i midten.
På fotoet ser man ned i køl-kisten og gennem bunden.



tirsdag, juli 10, 2012

Båd og Køl på havnen

Så kom båden endelig på havnen.
Har fået donkraftet kølen op på plads, mangler nu blot at monterer køl-lejerne og tætne de 12 bolte der holder kølen.



bådtransport




søndag, juli 08, 2012

Stativ til kølmontage

Skal på havnen tirsdag og kølen skal monteres.
Men ifølge arbejdstilsynet må man ikke arbejde nede i båden mens den hænger i kranstropperne, så jeg har været nødt til at gøre et stativ klar hvor vognmanden kan sætte båden af mens jeg arbejder med kølmontagen inden søsætningen.

Det er først nu det rigtigt går op for en, hvor ekstrem en konstruktion der er tale om.
Bjælkerne hvor båden kommer til at ligge er over 2 meter over jorden - til en båd på blot 7,2 meter!

Det er sku´vildt!



onsdag, juni 13, 2012

Montage af ror

Så er der boret huller og gjort klar til de to ror.
Har i sidste øjeblik reduceret vinklen på rorene, så de nu vinkler blot 10 grader.
Ved stærre vinkling støder forroret mod bådens bund i yderpositionerne, så vinklen er reduceret til 10 grader.


søndag, juni 10, 2012

Sallinghorn og nye bøsninger for topstaget

Har brugt eftermiddagen på at monterer sallinghornbeslag og afkorte sallinghorn så de passer til masten og den nye vinkel på horn og røstjern.

Har monteret sallinghornene med 20 graders vinkel, hvilket burde gøre masten stort set selvbærende, så den ikke kommer dryssende ned i en bomning fordi man ikke lige når at sætte bagstagene.

Med det store sejlareal og kun et eller to par hænder i vendingerne, vil jeg gerne havene en selvbærende mast.

Har lavet sallinghornene i længderne 1300mm, 1150mm og 670mm.
Det burde give en jævn fordeling af topstaget.

Har desuden monteret nye øjer for topstagets T-terminaler.
Topstaget kommer til at slutte 200mm før toppen.

For at få sallinghornene til at passe til de nye beslag inde ved masten har jeg savet en jævn runding svarende til mastens runding i hvert horn.
Var meget bekymret over denne opgave, men det viste sig at være rigtigt nemt med en stiksav monteret med en klinge til metalsavning.