onsdag, april 23, 2014

God ventilation holder mug og fugt væk

For at forhindre at ting bliver jordslået og fugten æder alt op, er der nu monteret en ventil med udsugning i båden.

Ofte er der meget fugtigt især efter aftenkapsejlads eller når det regner meget om efteråret. For at forebygge dette kan man sørge for permanent luftcirkulation, så jeg har anskaffet en sug/blæs-ventil, der er drevet af en solcelle og skifter op til 25 kubikmeter luft i timen, hvilket er nok til at holde et godt klima i kahytten.

Når man skal vælge udsugning, er det vigtigt enten at vælge en model der kan slukkes om natten eller er meget lydløs, ellers bliver man sindsyg af at høre på den når man overnatter i båden.

Jeg har valgt en Smart Solar, http://www.smartsolar.co.uk/Smart-Vent-300S/
Der har den fordel at den kan slukkes, desuden passer den til udskæringen i Treadmasteren på dækket, hvor der oprindeligt sad en passiv Vetus ventil.

Original Vetus ventil

Ufattelige mængder skidt og møg i den gamle ventil


Måtte skære hullet 22 milimeter større, med stiksaven

Her kan man se tænd og sluk samt vende retning fra sug til blæs
og en tredie knap til at slå over på batteridrift


Sådan færdigt arbejde!




søndag, april 20, 2014

Sort epoxy - den ultimative løsning!

Så blev det endeligt varmt nok til at kunne prime bunden - nu går det fremad og en søsætning begynder at kunne skimtes i horisonten.

Store forberedelser er gået forud, der er blevet slebet og skrabet bund af i flere weekender, der er blevet spartlet op med epoxy spartel og slebet igen. Hårdt arbejde uden nogen muligheder for at kunne springe over, hvor gærdet er levest - bare hårdt arbejde......

Men nu endelig skal der gøres klar til den perfekte tur- og kapsejler bund på båden.
Var aldrig i tvivl da jeg købte båen, den skulle fremover have VC17 i bunden. det er den bedste bundmaling, den bygger ikke tyke lag op, den er nem at arbejde med og den giver den perfekte glatte bund på båden. Har altid ment en glat bund er det eneste rigtige, ikke blot nødvendig for kapsejlads, men giver også et godt glid i vandet til tursejladsen. http://www.watski.dk/VC-17M-Extra-11eYR

Men inden man når så langt skal der lige lægges 5 lag epoxy primer.........
International anbefaler at man burger deres VC-Tar; http://www.watski.dk/Ma-ikke-bruges-11MjP

Inden man kommer så langt skal man beslutte sig for om man vil ordne bunden og så bagefter tage de fire lapper hvor stativet stårr eller om der skal laves en løsning, hvor man i nogle døgn kan have båden stående uden lapperne fra stativet rører båden, en ikke ufarlig situation, der ikke egner sig til blæsevejr.



Båden klargøres til at stå uden lapperne fra stativet, der monteres en strop i hver side agter, fra ræling til bundrammen på stativet. derudover monteres der en ktraftig stolpe der har fat i røstjernet på hver side af båden, så den ikke kan vælte ud til siden, derefter fjernes stativets ben - FORSIGTIGT!!
 


Så er der tapet af og kun minutter til det går løsmed VC-Tar


Noget sært sort stads, der klistrer men samtidigt er meget letløbent - næsten som vand

De sørgelige rester.


Første lag flyder flot ud, men har en sær konsistens, nogle steder kan man se igennem det


Bliver rullet på med en korthåret mohair-rule.
Der går en 2,5 liters VC-Tar til to lag på på en Larsen 28
 

Sidder med rullen og maler, men jeg bekræfter mig selv i at det er en fornøjelse at have bly-køl - ingen rust - fedt!
 

sådan - de første 3 lag er lagt, med intervallerne 3 timer mellem hvert lag - det bliver perfekt!
Her kan man desuden se at stativets lapper ikke rører bunden.
 


den stolte skude er snart klar til at se bølgen blå.
For fan... den bliver hurtig!


Blev overrasket over at VC-Tar efter et par lag begynder at danne en blank overflade


Faktisk bliver det MEGET BLANKT! her et spejlbillede af den glade bådejers ben.
 



5 lag senere er det tid til at pakke sammen
Det tog 2 fulde dage at male de fem lag med 2-3 timers pauser imellem.
der blev brugt 5 liter VC-Tar. Brugte de medfølgende store "hætter/låg" på bøtterne til at blande i og brugte een enkelt pensel og to malerruller til alle fem lag.
Vejret var perfekt, temperature svingede mellem 10 og 17 grader og der var ingen regn/fugt på nær lidt dug om aftenen. Mange små ridser og de grove slibespor fra korn 40 sandpaper blev fuldstændigt udjævnede undervejs og alle 5 lag løb blot sammen og udjævnede sig flot, så alt i alt vil jeg sige primeren holder, glæder mig til at give VC17 om et par dage,
 
 

Man kan sagtens blande mere primer af gangen, det størkner ikke de første par timer når det star i beholderen, det er først ved udrulning at det begynder at sætte sig.
 

Sådan!


onsdag, april 16, 2014

Spartler køl

Inden der kan lægges 4-5 lag epoxy i form af VC Tar, http://www.watski.dk/Ma-ikke-bruges-11MjP på bunden, skal der spartles og laves en god (hurtig) bund så vi ikke star helt stille til kapsejladerne til sommer.

Har valgt at bruge VC Tar da det e den der giver det bedste grundlag/forarbejde for VC 17, http://www.watski.dk/VC-17M-Extra-11eYR

På billederne nedenfor er der spartlet første gang med epoxy spartel.
Inden spartlingen gav jeg det gamle glasfiber band der dækker samlingen mellem køl og skrog en omgang tyndtflydende ren epoxy.




søndag, marts 23, 2014

Montage af ny skydekappe

Så blev den Nye skydekappe monteret på ruffet.
De to aluminiumskinner blev holdt på plads under glasfibergaragen af et par gamle stykker finér der var rådne. Nu er alt skiftet, med massiv teak og fuget om så det er tæt.

Her lidt blandede før og efter billeder.
Den nye skydekappe uden beskytelsesfolie, må i vente med at se til båden skal i vandet...






mandag, marts 17, 2014

Udskiftning af søventiler og skroggennemføringer

Er i gang med at pille gamle søventiler og skroggennemføringer ud af båden.
De er alle fra 1987 og kun een ud af fem kan lukke - så der er kun en vej og det er UD!

I stedet skal der monteres nye komposit-skroggennemføringer og komposit søventiler. Regner med at vælge det Newzelandske mærke Tru-design, http://www.watski.dk/-1132S ,virker som et super product.

Men inden man når så langt skal man bruge timer på at fjerne de gamle.
endte med at save de gamle ud med en Fine-cutter og med en nedstrygerklinge. Det tager lang tid og af en eller anden grund har dem der lavede båden skruet det hele sammen med Plastik padding så det er umuligt at løsne igen.

Var nødt til at skæremed en nedstrygerklinge inde I selve skriggennemføringen for at flække den.
 

 
 
Det er det mest mærkelige man finder når man skiller ting ad - her en stump lineal der er støbt med ind under skroggennemføringen!!!
 
 
Der skal skæres meget og længe - her 1 1/2" tomme flækket lodret
 
 
Det bliver hurtigt lidt trangt - skulle have valgt en større båd...
 
 

 

 

 

 

 
 
 
 

søndag, marts 16, 2014

lak - det bliver flot

det går sikkert fremad med lakarbejdet.
mellemsliber med korn 180 og er nu nået til at give ufortyndet lak. De første lag var hhv. 50% og 30% fortyndet.


søndag, marts 09, 2014

Alt man behøver

Alt man behøver er en Festo excentersliber, ProScraper, PT Tec sikkerhedsbriller og en maske, så kommer de lange arme helt af sig selv....



Færdig med slibning af bunden

Endelig, blev færdig med at slibe bund.
det tog fire dage at skrabe og slibe.
Brugte Pro Scraber skrabejern, der suger malingen ind efterhånden som den skraber det af.
Derudover sandpaper korn 40 og 60 på en Festo excentersliber med en stor Festo industristøvsuger.

Her billeder af før og efter



Lakarbejde

Har lakeret dørken første gang med 50% opløst Epifanes og mellemsliber nu med korn 180, så mangler der bare fire lag mere....

lørdag, marts 01, 2014

For fan... det er hårdt

Er I gang med at skrabe bunden og slibe, så der kan gives ny primer og VC17.
Må tage hatten af for Trine, hun har knoklet igennem med skrabejernet hele dag - sej kvinde.

Så nu må konkurrenterne hellere til at tage sig I agt for den her bund bliver -totalt glat!




Elsker lakarbejde

Så er alle løse apteringsdele blevet lakeret på bagsiden med fire lag lak, hvor det afsluttende lag er silkemat. Så nu er det forsidens tur, her har de fået første lag lak, som er 50% fortyndet Epifanes.
http://www.epifanes.com/home.htm




lørdag, februar 22, 2014

Fyn rundt

Har meldt båden til Fyn rundt fra Kerteminde. Det er 80 års jubilæumssejlads i år.
Morfar varmed til at sejle første tur i 1934, så selvfølgelig skal den sejles i år.
Fandt i den forbindelse ved noget oprydning et gammelt klistermærke, der må være mindst 25 år gammelt.

Klistermærket og en god madpakke er i princippet alt, hvad man behøver at have med på Fyn Rundt - blot man har sejlet kapsejladsen en 20-40 gange!!!!!


torsdag, februar 20, 2014

Nye kistebænke og tofter i teak

Så er der kræset med teak i lange baner.
Anderledes end de andre Larsen 28 her teak uden fuger.
Glæder mig til at se det. Ultimativt skulle det være lakeret, men med to små børn og masser af skramlen rundt i cockpittet, så lader vi det stå råt.