Har overvejet forskellige typer af ballasttanke og ender nok med en model, hvor tanken står på højkant langs med skrogsiden lige under dækket.
Regner med at bygge tankene i roving og epoxy over en plug lavet af flamingo belagt med Vita Wrap og tape.
Om alt går vel kan pluggen lige klare to støbninger.
Der bliver kun tre sider i tanken, den fjerde bliver det eksisterende fribord.
(målene på tegningen er kun vejledende)
Velkommen, siden her handler om at få mest muligt ud af båden – både på vandet og gennem løbende optimering og vedligehold. Målet er at gøre sejlads sjov, tilgængelig og meningsfuld – uden at sprænge budgettet. Her finder du over 250 indlæg fra de seneste 15 år, fyldt med idéer, erfaringer og eksperimenter. Siden er til dig, der elsker at nørde med en ældre båd og tror på, at det altid kan gøres lidt bedre - eller bare anderledes samt at vi vinder aftenkapsejladsen eller næste DH-kapsejlads..
lørdag, maj 29, 2010
Hurra for Vita Wrap og posttape
Eneste slipmiddel jeg har brugt er Vita Wrap og klar posttape, men det virker!
På det nederste foto kan man tydelig se den blanke overflade lavet af posttape.
mandag, maj 24, 2010
Så er kølkassen støbt
Endeligt, efter tre timer på værkstedet er de 12 lag 300g roving lagt op.
Havde egentligt glemt, hvor meget det driller når der skal lægges op i dobbeltkrumme rundinger.
Roving er godt til mange ting, men det er noget bøvl når det skal håndoplægges uden brug af vakuum.
Har haft mit hyr med at fjerne luft i laminatet omkring hjørnerne, men det ser nu ud til at være lykkedes.
Kom i den forbindelse til at bruge lidt for meget epoxy, så jeg lagde et ekstra lag måtter blot for at suge lidt af det overskydende epoxy op.
Syntes faktisk resultatet er godt og håber blot at plugen kan fjernes uden at skade kassen.
Havde egentligt glemt, hvor meget det driller når der skal lægges op i dobbeltkrumme rundinger.
Roving er godt til mange ting, men det er noget bøvl når det skal håndoplægges uden brug af vakuum.
Har haft mit hyr med at fjerne luft i laminatet omkring hjørnerne, men det ser nu ud til at være lykkedes.
Kom i den forbindelse til at bruge lidt for meget epoxy, så jeg lagde et ekstra lag måtter blot for at suge lidt af det overskydende epoxy op.
Alle de sorte aftegninger er ikke kulfiber, men mine opmærkninger til brug for klipning og montering af de mange måtter.
Har valgt ikke at bruge kulfiber ved denne støbning, da jeg ikke er 100% på alle belastningsretningerne på kassen, desuden er det nok spildt på en så massiv kasse der skal monteres mellem mange andre skotter og bundstokke. Vil hellere bruge min sparsomme kulfiber på disse tvær- og langskibs afstivninger rundt om kølkassen.
Syntes faktisk resultatet er godt og håber blot at plugen kan fjernes uden at skade kassen.
Klar til støbning
Gik heldigvis ikke glip af meget i Kerteminde i går. Tågen havde åbenbart lagt sin klamme hånd over Amandas kønne bugt.
Har i nattens løb besluttet mig for et kompromis. Jeg lægger 12 lag 300g roving op uden distancemateriale.
Kan ikke lide tanken om at have distancemateriale i den del af kølsektionen som svingkølens to lejer skal boltes igennem. Har dersuden besluttet at konstruere to spanter/skotter for og agter for kølkassen som bliver lamineret direkte på kølkassens to gavle. Også disse skal være massive i området omkring de to køllejers befæstigelse.
Det er nogle år siden jeg sidst legede med glasfiber, men mindes stadig de store uldtotter man ender med på handskerne efter nogle timeres arbejde med måtte og epoxy, så klog af gammel skade klippes alle måtter til inden epoxyen blandes - det tager ca. 2 timers koncentreret arbejde at klippe allle måtterne.
Har i nattens løb besluttet mig for et kompromis. Jeg lægger 12 lag 300g roving op uden distancemateriale.
Kan ikke lide tanken om at have distancemateriale i den del af kølsektionen som svingkølens to lejer skal boltes igennem. Har dersuden besluttet at konstruere to spanter/skotter for og agter for kølkassen som bliver lamineret direkte på kølkassens to gavle. Også disse skal være massive i området omkring de to køllejers befæstigelse.
Det er nogle år siden jeg sidst legede med glasfiber, men mindes stadig de store uldtotter man ender med på handskerne efter nogle timeres arbejde med måtte og epoxy, så klog af gammel skade klippes alle måtter til inden epoxyen blandes - det tager ca. 2 timers koncentreret arbejde at klippe allle måtterne.
Fotoet viser kun ca. halvdelen af måtterne der skal bruges til de 12 lag.
For at være sikker på at pluggen slipper efter støbningen, bliver den pakket grundigt ind i husholdningsfolie/Vita Wrap. Lavpraktisk og billigt -men det virker!
Tilgengæld er der nu ikke noget tilbage til madpakkerne i morgen.........

Pluggen er færdig
Så lykkedes det -kølkasse-pluggen er færdig. For at sikre et godt og stabilt arbejdsgrundlag, er kassen lagt op i 12mm vandfast krydsfinér.
Alle samlinger er lavet så kassen kan demonteres indefra ved at løsne skruerne i alle hjørnerne.
Har stadig ikke besluttet mig for laminat-tykkelsen endnu.
Kølen vejer ca. 340 kg og sejlarealet på kryds bliver godt 36 kvm., så hvor stort et pres får jeg på de to kølbefæstigelser kølen svinger omkring, og hvor meget ekstra skal jeg beregne for en eventuel grundstødning, hvor al kraft vil blive ført direkte i kølbeslagene og de fem 10mm blote der holder hver af dem??
lørdag, maj 22, 2010
Bygger plug mens de andre sejler i Kerteminde :0(
Mens gutterne hygger sig i Kerteminde, sidder jeg hjemme i haven og bygger en plug til støbning af kølkassen.
Har besluttet mig for ikke at bygge den med smig, så den kan trækkes ude efter støbning.
vil hellere støbe en helt ligesidet kasse og derefter demontere siderne. Det kræver at alle skruer er tilgængelige fra indersiden, så de kan løsnes efter støbning.
Har endnu ikke besluttet mig endeligt for laminat-tykkelsen, men kommer nok til at lægge 10-15 lag 300g roving op uden distancemateriale.
Har besluttet mig for ikke at bygge den med smig, så den kan trækkes ude efter støbning.
vil hellere støbe en helt ligesidet kasse og derefter demontere siderne. Det kræver at alle skruer er tilgængelige fra indersiden, så de kan løsnes efter støbning.
Har endnu ikke besluttet mig endeligt for laminat-tykkelsen, men kommer nok til at lægge 10-15 lag 300g roving op uden distancemateriale.
Har du tegninger liggende på 717eren så skriv til mig
Videre i projektet har jeg brug for tegninger af 717'eren.
Har du nogen liggende eller kender du nogen der har tegninger, spanderids m.m. liggende så skriv til mig her på siden.
søndag, maj 16, 2010
Kølkasse af pap
En model af kølkassen i pap prøves af inden den egentlige støbeproces starter.
Alt skal testes og gennemtænkes da det meste af båden bygges ud fra fotos på nettet, videoer fra Youtube og alt den erfaring jeg har skrabet sammen gennem utallige tur- og kapsejladser.
Båden bygges således efter det gode gamle klamphugger princip (gammelt udtryk der bruges om skibstømmer der tilhugger på øjemål med skarøkse). Det er derfor nødevendigt at bygge 1:1 skabeloner af de mest kritiske komponenter.
Her ses billede af kølkasse-skabelonen og nedenfor et eksempel på en sejlklar kølkasse fra en anden båd.
Alt skal testes og gennemtænkes da det meste af båden bygges ud fra fotos på nettet, videoer fra Youtube og alt den erfaring jeg har skrabet sammen gennem utallige tur- og kapsejladser.
Båden bygges således efter det gode gamle klamphugger princip (gammelt udtryk der bruges om skibstømmer der tilhugger på øjemål med skarøkse). Det er derfor nødevendigt at bygge 1:1 skabeloner af de mest kritiske komponenter.
Her ses billede af kølkasse-skabelonen og nedenfor et eksempel på en sejlklar kølkasse fra en anden båd.
Færdigt arbejde
Så er alle gamle forstærkninger og kølsvinet skåret ud af båden.
I alt 9 timers skærearbejde med en 30mm Fein cutter.
-Nu kan det egentlige byggearbejde begynde.
I alt 9 timers skærearbejde med en 30mm Fein cutter.
-Nu kan det egentlige byggearbejde begynde.
søndag, maj 09, 2010
Udskæring af bundstokke - som at udbene sild!
Efter mange dages forberedelse, blev det endelig tid til udskæring af bundstokke og kølsvinet i 717'eren.
Alle forstærkninger skal skæres ud. Har besluttet at bygge hele kølsvinet og kølsektionen op fra bunden i epoxy og roving. Overvejede at bygge det hele i kulfiber, men pris og gevinst står ikke mål med hinanden når man tager bådens øvrige vægt (lidt høj) med i beregningerne.
Værktøj
Efter diverse test faldt valget af værktøj på en Fein-cutter med en hærdet stålklinge.
fordelen ved at bruge Fein-cutteren er at savsporet bliver på blot 1 mm. og man kan holde støvmængden nede ved at have en støvsuger kørende ved siden af klingen. desuden går det meget stærkt, det er som at skære i smør.
Billederne nedenfor viser 4 timers intensivt arbejde med den blot 30 mm. brede klinge.
Vinkelsliber blev fravalgt af sundhedsmæssige årsager. Det støver alt for meget, selv med udsugning, og kahytten på en 717 er kun 1,25 cm høj så sigtbarheden ved brug af vinkelsliber er ikke god efter blot 1 minuts arbejde.
Alle forstærkninger skal skæres ud. Har besluttet at bygge hele kølsvinet og kølsektionen op fra bunden i epoxy og roving. Overvejede at bygge det hele i kulfiber, men pris og gevinst står ikke mål med hinanden når man tager bådens øvrige vægt (lidt høj) med i beregningerne.
Værktøj
Efter diverse test faldt valget af værktøj på en Fein-cutter med en hærdet stålklinge.
fordelen ved at bruge Fein-cutteren er at savsporet bliver på blot 1 mm. og man kan holde støvmængden nede ved at have en støvsuger kørende ved siden af klingen. desuden går det meget stærkt, det er som at skære i smør.
Billederne nedenfor viser 4 timers intensivt arbejde med den blot 30 mm. brede klinge.
Vinkelsliber blev fravalgt af sundhedsmæssige årsager. Det støver alt for meget, selv med udsugning, og kahytten på en 717 er kun 1,25 cm høj så sigtbarheden ved brug af vinkelsliber er ikke god efter blot 1 minuts arbejde.
Andre har tidligere set mulighederne i 717'erens potente linier
Tidligere har bl.a. Fladmule, en 717 fra Sverige, huseret på kapsejladsbanerne.Båden var både udstyret med vinger, bovspryd og gennaker.Båden er i dag solgt, men websiden findes stadig: http://www.hansen-it.se/team_swe24/
Mangler angivelse af sejl- og deplacementcenter for Elvstrøm 717
Til brug for den nye køls placering mangler jeg den gamle tegning af 717'neren, hvor både sejl- og kølcenter vare angivet.
Er der nogen der ligger inde med denne, så vil jeg gerne købe en kopi.
Eneste eksempel jeg har kunnet finde er dette uskarpe foto fra internettet
Er der nogen der ligger inde med denne, så vil jeg gerne købe en kopi.
Eneste eksempel jeg har kunnet finde er dette uskarpe foto fra internettet
Ideen bag projektet
Båden der er erhvervet for MEGET små penge, vil igennem 2010 få fjernet alt indmad og blive udstyret med en svingbar bulbkøl på et kulfiberskaft, der vil blive monteret dobbeltror på hækken samt monteret ballasttanke så det bliver muligt at deltgae i de danske doublehand sejladser med flytbar vandballast. Både forventes færdig foråret 2011 - Lige klar til Lynettens store Two Star Danmark Rundt!
onsdag, april 28, 2010
Svingkølen ankommet fra Frankrig
Så er svingkølen ankommet fra frankrig.
Den er et mesterstykke i kulfiber, bly og stål.
Kølen er købt brugt af en Mini Transat 6.5 -proff. sejler der skulle have en ny køl da denne her var 25 kg. for tung i forhold til konkurrenternes! -Så den var billig.
Den er et mesterstykke i kulfiber, bly og stål.
Kølen er købt brugt af en Mini Transat 6.5 -proff. sejler der skulle have en ny køl da denne her var 25 kg. for tung i forhold til konkurrenternes! -Så den var billig.
mandag, april 12, 2010
Projektet i ord og billeder
Her følger en kort opdatering af projektet og et par billeder.
Båden ankommer en sneklædt januar morgen til min forhave.
Båden var MEGET billig, eneste klausul var at den skulle fjernes HURTIGT!!
Så der var ikke andet at gøre end at hente og lægge den i den 1 meter høje sne i forhaven, da der selvfølgelig heller ikke fulgte et stativ med i købet.
Båden ankommer en sneklædt januar morgen til min forhave.
Båden var MEGET billig, eneste klausul var at den skulle fjernes HURTIGT!!
Så der var ikke andet at gøre end at hente og lægge den i den 1 meter høje sne i forhaven, da der selvfølgelig heller ikke fulgte et stativ med i købet.
Det var ikke meningen at min forhave skulle have et så dramatisk udtryk, men vi kunne -som Kaptajn Haddok ville have sagt det *^?=%/&"/()%&)#"§½??"¤)" ikke få den gamle køl af selvom alle kølbolte var fjernet!
Efter snedriven var smeltet i marts kunne afmonteringen af kølen begynde, og efter et par velplacerede smæk med en forhammer og diverse snit med vinkelsliberen overgav den gamle jernkøl på 560 kg. sig.
-Til stor ærgelse for sejlerkammeraterne, blev båden nu monteret i en mere arbejdsvenlig og ikke kapsejlende position -flere naboer og sejlerkammerater havde allerede i snedriven nået at drømme sig ud på et hårdt opkryds med de 30 graders krnægning.....
Afmontering af alle beslag og løse dele er påbegyndt.
Der er mange kilo beslag og teaktræ gemt rundt om på den ellers flush-dækkede båd.
-alt skal væk og båden blev vasket flere gange da den mest af alt mindede om en gammel bundgarnsjolle med dam!
Billederne nedenfor ser slemme ud, men det er vurderingen at skroget er sundt og uden skader.
Der er ingen delamineringer i laminatet og hele bundsektionen i en Elvström 717 er lavet i massiv glasfiber, så det er nemt og ligetil at arbejde med bunden, bundstokke og forstærkninger.
Abonner på:
Opslag (Atom)