Den danske sommer (regn) har ramt projektet.
Det giver i stedet tid til at slå streger og beregne mast og sejl.
Røstjernene sidder originalt med 0 graders vinkling på masten, hvilket ikke er optimalt, da båden skal sejles af kun to personer og storsejlets areal bliver øget kraftigt. det er tanken at storsejlet ska være et "flathead" med stor kappe i toppen, det gør at man ikke kan have hækstag på båden. Alt-i-alt en konstellation, hvor der er stor chnce for at smide riggen i en vending.
Har derfor besluttet at vinkle sallinghorn og røstjerne bagud så masten bliver selvbærende.
Ved at store turbåde med 20 graders vinkling på sallingshornene kan klare sig i stort set alt slags vejr uden brug af hædstaget. Mener dog 20 graders vinkling er for meget, da det vil forstyrre storsejlet markant.
Har derfor søgt på nettet og fundet ud af at flere franske Mini Transat 6.5 og open 40 har sallinghorn der vinkler 11 grader bagud, så nu flytter jeg røstjernene ud i borde og 11 grader bagved centrum af mastehullet.
Velkommen, siden her handler om at få mest muligt ud af båden – både på vandet og gennem løbende optimering og vedligehold. Målet er at gøre sejlads sjov, tilgængelig og meningsfuld – uden at sprænge budgettet. Her finder du over 250 indlæg fra de seneste 15 år, fyldt med idéer, erfaringer og eksperimenter. Siden er til dig, der elsker at nørde med en ældre båd og tror på, at det altid kan gøres lidt bedre - eller bare anderledes samt at vi vinder aftenkapsejladsen eller næste DH-kapsejlads..
intressant! Hur skall du leda ned krafterna under däck - med wire ned till mastfoten (som orginal) eller skall du bygga nya skott?
SvarSletJeg skal lede kræfterne ned ved at montere et skot i båden.
SvarSletJeg syntes den gamle originale løsning med wire fra dæk til mastefod er alt for blød en konstruktion.
Båden får i stedet et fuldt skot.
Regner med at lave skottet enten i flamingo eller 9mm krydsfinér med rowing på begge sider.
Har ikke regnet på belastningerne endnu.
Mvh Jesper