fredag, oktober 15, 2010

Cool sejldesign fra Quantum

Quantum har designet nye sejl til båden.
Stor tak skal lyde her fra.


Se deres fede animation her.




Forside...

søndag, oktober 10, 2010

kølkassen

Et par bloggere der følger siden har spurgt, hvilken båd kølen kommer fra.
Nedenfor er et par fotos af båden samt et foto af den originale kølkasse som kølen blev afmonteret fra.

FRA-491.



lørdag, oktober 09, 2010

Svingkølen

Kølen skal til foråret monteres i kølkassen, ved at den hænger i en 40 mm stålaksel som den svinger omkring.

Nedenfor er fotos af stålaksel samt de originale beslag der var med da vi hentede kølen i Frankrig.
Som det kan ses, skal de to beslag blot monteres for og agter i kølkassen og så er vi sejlklare.

Regner med at kølen skal kunne svinge 35 grader ud på begge halser.

Beslagene ser brune og snavsede ud, men det er fordi de er delvist under vandoverfladen når båden ligger i vandet eller sejler. Det er således blot fransk begroning som jeg har overtaget....











Hele kølen incl. kulfibersværd og beslag vejer blot 345 kg.

Så lykkedes det - projektet er igang igen

Efter en pause der kunne minde om folketingets sommerferie, er projektet igen tilbage på sporet.

Har rodet med sejl, køl og ror.

Tilgengæld mangler der stadig støbearbejde nede i båden bl.a. omkring ny mastefod samt ved de nye røstjern, der er flyttet helt ud i fribordet og vinklet 20 grader bag masten.

lørdag, august 07, 2010

Vandballast

Går du og pusler med ideer om vandballast så er der her et godt link til en fransk leverandør af ventil og slangesystemer specielt fremstillet til ballasttanke i kapsejladsbåde.

Deres katalog indeholder desuden udmærkede beskrivelser af principperne for fyldning og tømning af tankene.  (Se side 4-6)
http://www.kamaxx.com/sofomarin/catalogue-sofomarin.pdf

fredag, juli 16, 2010

støbning godt igang

Så er kølkasse og de to tilhørende bundstokke ved at være støbt i båden.

Overalt er der lagt minimum 4 lag 300g roving, så laminatet omkring kølkassen og de beslag der holder svingkølens 340 kilo nu er på godt 12-20 lag 300g roving.

tirsdag, juli 06, 2010

Quantum Sails giver en hjælpende hånd





Jan Hansen og hans team hos Quantum Sails på Amager har kastet sig over sejldesignet.
Glæder mig helt vildt til at se, hvad de kommer op med.

De har stor erfaring med kapsejladssejl og Jan Hansen ved om nogen, hvordan man finder de sidste tiendedele fart med den rigtige sejlfacon. Desuden har Quantum stor erfaring med sejl til Mini Transat 6.5 båden.

I første omgang ser de på et storsejl, en fok samt gennaker og code 0.
Det burde dække behovet i stor set alle vindretninger og -styrker.

mandag, juli 05, 2010

For varmt til epoxy

Der er alt for varmt under presenningen til at støbe med epoxy, så tiden er gået med at tilpasse bundstokke og slibe skrogsiderne der hvor der skal støbes.

Hvis temperaturen falder i denne uge, bliver der støbt kølkasse og to store bundstokke i båden.

søndag, juni 20, 2010

Beregning af sejlcenter

Så lykkedes det endeligt.
Fik formlerne og beskrivelsen af, hvordan man beregner sejlcenteret.

Nu kan jeg endelig få beregnet den præcise placering af kølkassen.

Nyt kølsvin og ny niece i familien

Jubiii, 717'eren er nu igen officielt en båd og ikke et ubrugeligt vrag!
Kølsvinet er genopbygget i roving og epoxy, så båden kan nu flyde og må derfor teknisk set være en båd....

Mens jeg bruger søndagen i bunden af båden med måtter og epoxy, er der familieforøgelse på Fyn.
-Tillykke på Fyn!

Kølsvinet blev genopbygget ved at spænde en 12mm krydsfinerplade udenpå båden, så der blev et fast anlæg at lægge roving-måtterne på. Inden montage af pladen blev den naturligvis indpakket i VitaWrap så den kan afmonteres efter hærdning.

Inden støbningen, blev de store fordybninger efter de gamle bundstokke spartlet op med epoxy og fortykningsmiddel. Derefter blev der efter to timers pause lagt to lag alm. pulverbundet glasfibermåtte.

Når man arbejder med epoxy skal man huske at anvende pulverbundne glasfibermåtter og ikke emulsionsbundne, da disse ikke kan arbejde sammen med epoxyen (epoxyen kan ikke binde særligt godt på emulsionen).

Efter de to lag alm. måtte (300g) blev der lagt serier af tre måtter (270g roving) med samme bredde, hvorefter bredden på næste serie blev øget med 50mm, hver gang.

Efter godt 6 lag roving blev der igen lagt en alm. glasfibermåtte, hvorefter serierne med tre rovingmåtter fortsatte. Afslutningsvis blev der lagt en alm. måtte igen, så der er lidt at slibe i inden forstærkninger og kølkassen skal støbes fast.



Kan her til aften se, at der trækker lidt epoxy ud af laminatet og samler sig i fordybningen midt i kølsvinet. Var ellers påpasselig med ikke at bruge for meget epoxy, men det er næsten umuligt at bruge så lidt epoxy som anbefalet, når der ikke vacuumstøbes.

Er egentlig stor tilhænger af at støbe alt i én process, hvorved man opnår en stærkere støbning, da alt epoxy og måtte hæfter ikke blot mekanisk men kemisk med hinanden. Men det har ikke været muligt at måle og konstruere alle forstærkninger og kølkassens præcise placering, så nu bliver støbningerne udført i etapper med slibning imellem. Det giver mere slibearbejde, men der er ingen vej udenom, hvis der også skal være tid til arbejde og familie....

Senere på sommeren når båden skal vendes om og ligge på hoved, så vil der blive lagt nogle lag roving udvendig fra også, således at det nye kølsvin er fuldstændig låst på begge sider af skroget.

Kølkassen til svingkølen kommer til at stå ca. ved de tre bagerste aftegninger af de gamle bundstokke.
(se foto, de tre bundstokke tættest på kameraet) Det giver en placering godt 80 cm. bag masten og rykker således lateralcenteret godt 40 cm bagud i forhold til den originale køl.

Jeg kommer tilbage til lateralcenter og trykcenter i en senere artikel.

søndag, juni 13, 2010

Respekt for sejlmagere - mast og sejl målt op

Kan ikke beslutte mig for om der skal være 7/8 rig eller 9/10 rig.
Bliver nødt til at tale med en sejlmager, der kan hjælpe med at beregne, hvor stor forskel der bliver på trykket på forskibet afhængig af om det er 7/8 eller 9/10.

Har desuden brug for at sejlmageren beregner sejlcenteret for storsejlet og det samlede sejlareal, da jeg ikke er sikker på egne beregninger, når storsejlet har så stor kappe som tilfældet er.

Kan således ikke få monteret kølkassen før end at jeg kender sejlcenteret!!

 

 Har desuden streget masten op, dog kun som 7/8 rig.











































så vidt jeg kan se giver det et storsejl på minimum 30 kvm. samt en 105% fok på ca. 11 kvm.
Måske ikke prangende, men taget i betragtning at båden blot er 7,2 meter og har 340 kg i svingkølen, burde det give det nødvendige power på kryds.

På rumskødes sejlads bliver det 30 kvm storsejl hjulpet godt på vej af den 90 kvm store gennaker.
-Skulle mene sådan 120 kvm giver power nok til at forbyde højt belagt smørebrød og anden let flyvende mad ombord!


Hvad er erfaringerne med vinklingen af sallinghorn?

Er der nogen der har erfaring med "fathead" storsejl og vinklingen af sallinghorn?
Er det nok at vinkle 11 grader bagud for at opnå den ønskede stabilisering af riggen i bomninger?

Regnvejr er tegne vejr

Den danske sommer (regn) har ramt projektet.
Det giver i stedet tid til at slå streger og beregne mast og sejl.

Røstjernene sidder originalt med 0 graders vinkling på masten, hvilket ikke er optimalt, da båden skal sejles af kun to personer og storsejlets areal bliver øget kraftigt. det er tanken at storsejlet ska være et "flathead" med stor kappe i toppen, det gør at man ikke kan have hækstag på båden. Alt-i-alt en konstellation, hvor der er stor chnce for at smide riggen i en vending.

Har derfor besluttet at vinkle sallinghorn og røstjerne bagud så masten bliver selvbærende.
Ved at store turbåde med 20 graders vinkling på sallingshornene kan klare sig i stort set alt slags vejr uden brug af hædstaget. Mener dog 20 graders vinkling er for meget, da det vil forstyrre storsejlet markant.

Har derfor søgt på nettet og fundet ud af at flere franske Mini Transat 6.5 og open 40 har sallinghorn der vinkler 11 grader bagud, så nu flytter jeg røstjernene ud i borde og 11 grader bagved centrum af mastehullet.

fredag, juni 04, 2010

Billigt fyldstof til epoxy

Har lige fået et godt tips fra den gamle i Odense.
Man kan uden problemer bruge talkum som fyldstof i epoxy, det giver en god spartel-konsistens og det er billigt.

Desuden kan konen hente det med hjem fra Matas når hun alligevel shopper lørdag formiddag!