søndag, maj 29, 2011

Design af stiksværd

Har fået mange godt råd efter omtale på www.minbaad.dk af min tvivl vedr. hvilket NACA profil, der kan bruges til et stiksværd. Resultatet er at jeg har valgt ikke at bruge det anbefalede konservative sikre valg af NACA 0012, som er et godt all round profil.

I stedet er valget faldet på nedenstående profil. Dog har jeg valgt ikke at lave det asymmetrisk, da det vil kræve enten to sværd alternativt at sværdet kan endevendes. Desuden vil det kræve at jeg bygger sværdkiste i begge sider af båden, hvilket er dobbelt så meget arbejde.

Ved godt der er fordel ved at anvende det asymmetriske profil, da det generere markant mere lift end et symmetrisk, men nu er valget truffet, ét symmetrisk stiksværd i midten.

Profilet får dimensionerne 300mm langt og godt 40mm bredt.


fredag, maj 27, 2011

Mast og nye sallinghorn

Nu hvor det nye skot er monteret i båden er det tid til at se nærmere på masten og de nye sallinghorn.
Havde håbet på at det var nok med ét nyt sæt sallinghorn, men kan nu se der bliver brug for at starte bilen op og køre til John Mast i Greve efter endnu et sæt lange sallinghorn.

Tegningen her nedenfor viser den gamle 7/8 rig til venstre og hvordan den nye rig skal se ud med topstag helt til mastetoppen og sallinghorn i bådens fulde bredde.
Havde håbet de nederste gamle sallinghorn var lange nok til at flytte op på anden salling, men det er slet ikke nok. Bliver nødt til at have 1m bredde sallinghorn på deroppe.
Frygter for vægten men nu er der ikke noget at gøre, røstjernen er flyttet ud i borde så nu bliver det sådan. tilgengæld bliver riggen og mastetoppen meget stabil, hvilket der er behov for med en gennaker på 90 kvm og en topflynder på storsejlet med en bredde på godt over 1m....

søndag, maj 22, 2011

Bededagsferien brugt til støbning

Så har der igen været gang i epoxystøbningen.
Vejret var godt og temperaturen høj så det har de sidste par døgn været perfekt vejr til epoxy støbning.

Har ny fået støbt det nye hovedskot i båden samt støbt op til nye røstjerne 20 grader bag ved masten.
Hovedskottet er lavet af 10mm WBP krydsfiner med tre lag rowing på hver side. Allerede i dag efter blot 12-18 timer er skottet utroligt stift.



Har desuden fået støbt forstærkninger i agten for kølkassen.
Mangler nu blot en række langsgående forstærkninger bl.a. under cockpit og foran masten, så er støbearbejdet overstået. Så mangler der blot ror, beslag og alt det andet udvendigt.

Mange har skrevet og spurgt, hvad det er for nogle sorte fibre der støbes med i laminatet. De mange sorte streger i støbningen skyldes hverken kulfiber eller smart mønster, men er blot streger efter den sorte spritpen jeg bruger til at markere, hvor måtterne skal klippes...
 

Film - god inspiration

Man kan få meget god inspiration og se mange detaljer på film som denne.
http://wn.com/In_the_transat

Minitransat 6.5 bådene har samme mast, rig, sejl, køl og ror som min 717.
Og ombygningen er netop gjort indenfor målene for minitransatterne, så jeg ka  købe udstyr og tjekke min beregninger op imod disse både.

søndag, maj 08, 2011

Nyt mastehul

Der var kraftig tæring i det originale mastehul fra 1982 og det er desværre ikke længere muligt at få de originale mastehuller mere, så der var ingen vej udenom, -måtte igang med at lave et nyt.

Har besluttet at lave det nye mastehul i fiber og epoxy, men er i tvivl om hvilken styrke, der er behov for, når der er tale om en gennemgående mast. Mener der skal være tale om et mastehul der er stærkt nok til at optage kræfterne fra masten, hvis den i hårdt vejr står på en af siderne, desuden skal det kunne optage kræfterne fra kiler og masteklodser ifald vi ønsker at ændre på masten langskibs placering i mastehullet.

Endte med 11 lag 200g rowing, støbt over et skum-aftryk af den originale mastefod, omviklet med vitawrap.


Tæring i mastehullet

Utroligt hvor kraftig tæring kan være over vandoverfladen.
Blot på grund af spændingsforskellen mellem rustfrit stål og aluminium samt års salt havgus er det originale mastehul i båden næsten tæret væk i den ene side.


fredag, maj 06, 2011

Nye salinghorn

Så er der kommet nye sallinghorn til masten.

Har været ude og besøge John Mast for at få nye sallinghorn til båden.
Det originale masteprofil, som genbruges kommer fra John Mast, så det var nødvendigt med en tur til Greve, syd for København for at skaffe et par nye horn.

for at få stagene helt i borde har det været nødvendigt at forlænge sallinghornene betragteligt.
Ialt bliver de nye horn 125 cm stykket.

Her nedenfor ses ny salling kontra originale salling (godt 40% forøgelse).
 

onsdag, april 20, 2011

Stopper hullerne med skumfiduser

Har nogle store kedelige huller efter septer-fødder på dækket.

For at lukke dem på en hurtig og enkelt måde har jeg valgt at stoppe hullerne med epoxy-vædede skumstykker! Metoden er særdeles effektiv og giver et hårdt og tæt underlag for spartling i områder, hvor styrken efterfølgende er underordnet.

Indrømmer det ser lidt mærkeligt ud, men det er effektivt, hurtigt og det holder.


mandag, april 18, 2011

Nyt hovedspant

Nu begynder projektet for alvor at tage form.
I weekenden blev det nye hovedskot monteret, 10 millimeter WBP krydsfiner der skal glasses med fire lag 400g roving.

Det har været nødvendig at montere et stift skot for både at afstive båden generelet samt for at sikre maksimal styrke til befæstigelse af nye røstjern. Der er tale om 20 grader bagudrettede sallinghorn i hele bådens bredde, der sikre at masten ikke kommer dryssende ned i en bomning i blæsevejr.

Midt på hovedskottet, hvor der ses en stålstang (fra den gamle konstruktion, -vil blive fjernet) er der monteret en 100 millimeter langsgående afstivning, der sikre maksimal lodret stivhed midtskibs ved masten og de tilhørende dæksbeslag.


Længst ude agter kan desuden skimtes den nye afstivning af cockpit og hæk.

Til sammenligning er her nedenfor et foto af den gamle afstivning af stag og beslag.
-Den nye afstivning er mange gange stærkere og mere velplaceret i forhold til de radikale modifikationer der laves på båden.

Grænseoverskridende 3 millimeter

Det er med blandede følelser at man sætter et 3 millimeter bor til stævnen af sin båd og borer ret igennem for at markere, hvor på stævnen der skal bygges forstærkning op til at modstå trækket fra det 8 mm dynema-tov der skal gå fra stævnen til enden af bovsprydet.

Det bliver nok endnu mærkligere når det endelige hul på 10 millimeter skal bores gennem stævn og forstærkninger. Har tænkt mig at sætte et lille nylon eller delrin-bøs i hullet så slidet fra torværket ikke kommer direkte på skroghullet.



Der er tæpe for hullet så der kan støbes med epoxy på indersiden af skroget uden at det løber ud.
Når båden er klar til det vil den senere på foråret blive vendt om et par weekender så kølsvinet og den nye kølkasse kan spartles sammen med skroget. Samtidig med dette arbejde skal alt gammelt bundmaling fjernes også omkring hullet til bovspryds-snoren. 

Gasterne giver en hånd med

Så blev det endeligt forår og gasterne kom forbi for at give en hånd med.
Det er en skipper aldrig sen til at udnytte......

søndag, april 17, 2011

Fiksering af forstærkninger med epoxy

Alle forstærkninger monteres vha. epoxy rørt op med talkum.
Lægger en fuge/hulkele på gode 10 x 10 millimeter forskellige steder med cirka 40-60 cemtimeters mellemrum, -det giver et super stærkt resultat allerede døgnet efter.

Har forsøgt andre ting, men må konstatere, at der er så lidt plads inde i båden (den er kun 125 cm. høj!) at man under arbejdet dernede, let kommer til at skubbe til tingene. Søndag var vi på et tidspunkt tre mand ider arbejdede i kahytten samtidig!



Efter montage af alle forstærkninger, vil der én dag blive slebet omkring alle støbesteder.
Har vurderet det er at foretrække fremofor at små-slibe hele tiden,  -det klør ad hel.... til og er generelt en usund cocktail - lille rum og støv - uanset hvor godt man beskytter sig. 

lørdag, marts 26, 2011

NACA profil til stiksværd

Har via det internationale Minitransat forum http://www.minitransat650.com/ fået et par forslag til både NACA profil for stiksværd samt et par navne på beregningsprogrammer for profilerne.
Det ser ud til at det sikre konservative valg er NACA 0012 alternativt NACA 0009.

Her link til forslagene:
http://www.minitransat650.com/simple/index.php?topic=2969.0

Og her et par forslag til beregningsprogrammer:
http://xflr5.sourceforge.net/xflr5.htm

samt

http://www.designfoil.com/

NACA-profil for stiksværd

Er der nogen der har forslag til hvilket NACA-profil der vil være bedst egnet til stiksværd.

Da svingkølen mister sin afdrift-effekt når den er udsvinget, er der brug for at montere et stiksværd i båden.

Jeg forstiller mig et profil der kan operere godt indenfor 5-9 knob, da sværet kun skal bruges på de mere spidse vindretninger og dermed ved lav fart.

Hvad angår stiksværdet skal det være ca 30 cm bredt og stikke 1,3 m under båden.
Dvs. det samlede sværd bliver godt 2,5 meter, da det skal gå hele vejen igennem båden og stikke op ved dækket.

Afledt effekt af stiksværdet bliver at sværdkisten kommer til at virke som en god afstivning i forskibet foran masten.

Her er et forslag til et assymetrisk profil jeg har fået tilsendt af en amerikaner der følger bloggen.
-Kan bare ikke se hvilket profil det er :0(




Solen skinner

Så skal der igen til at ske noget på båden.
Fedt temperaturen stiger, glæder mig til der kan støbes epoxy igen.