Blot på grund af spændingsforskellen mellem rustfrit stål og aluminium samt års salt havgus er det originale mastehul i båden næsten tæret væk i den ene side.
Velkommen, siden her handler om at få mest muligt ud af båden – både på vandet og gennem løbende optimering og vedligehold. Målet er at gøre sejlads sjov, tilgængelig og meningsfuld – uden at sprænge budgettet. Her finder du over 250 indlæg fra de seneste 15 år, fyldt med idéer, erfaringer og eksperimenter. Siden er til dig, der elsker at nørde med en ældre båd og tror på, at det altid kan gøres lidt bedre - eller bare anderledes samt at vi vinder aftenkapsejladsen eller næste DH-kapsejlads..
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)
Man ”kan ikke” undgå galvanisk tæring, når forskellige metaller kombineres i forbindelse med det våde element. I forbindelse med saltvand forstærkes processerne. Søg ”spændingsrækken” om stoffernes elektropositivitet.
SvarSlet- men du kan bygge et nyt mastehul op i almindligt jern, koge emnet i Linolie (flere gange) og holde vedligeholde det med linoliemaling.
- alternativt sende det til galvanisering.
Når du stikker aluminiumsmasten gennem mastehullet må du lave en pakning mellem mastehullet og aluminiumsmasten - så skulle det fungere.