lørdag, april 10, 2021

 Så er der forårsklargjort - nøøøj hvor den skinner.

Tak til gutterne for at polere i to dage.....










mandag, juli 20, 2020

Båden er solgt - ny båd hentet

Liva, DEN-5, er blevet solgt til Tyskland. Vi har i Larsen familien brug for en større båd de kommende år og valget er faldet på en IMPALA 36 fra 1988.

Vi vil løbende her på siden lægge artikler og beskrivelser op af de forbedringer og den vedligeholdelse vi laver på båden.



tirsdag, juni 02, 2020

Hovedskot ordnet og lakeret

Hovedskottet var efterhånden blevet grimt, så det har fået en tur med almindelig lak afsluttet med to lag silkemat Schooner.
Inden lakering er der slebet med korn 80.




fredag, maj 01, 2020

Lidt fotoguf fra Silverrudder

Har haft disse liggende på et web-drev og sygne hen. Det er synd så nu skal de ud og vises frem.
fotograf er Chris Gossmann, en forrygende sejlfotograf fra Tyskland, der selv har en larsen 28, Nanna.













tirsdag, december 24, 2019

Ny rorpind

Trænger til en ny rorpind og vil samtidig godt have en i teak der ikke kræver lak hvert forår.

Har taget krumningen fra den gamle rorpind og lamineret en ny af 5 lag teak. 
Har desuden øget diameteren lidt i forenden af rorpinden for at få bedre greb i dårligt vejr og ved startmanøvrer ved kapsejlads. Vil desuden gerne have min Spinlock www.spinlock.co.uk
rorpindsforlænger monteret og den kræver kraftigere rorpind. 

Ny rorpind - virker perfekt og har muligvis givet lidt ekstra fart på kryds 😄😄😎😃💪😀

søndag, november 24, 2019

Elpanel og ny el - det tager lang tid.....

Så blev det el-panelets tur.
Det originale el-panel fra 1987 virker egentligt OK, men er efterhånden noget irret og medtaget, så tænkte det var tid til at få et vandtæt/stænktæt panel monteret der bedre kan håndtere LED og har flere sikringer så de elforbrugende ting kan blive spredt ud over flere sikringer.

Endte med at vælge et VETUS, Kontaktpanel Type P8, 12/24 Volt.
www.vetusonline.com


Gamle Originale el-panel. 4 sikringer alle glasrør.
Nye elpanel med 8 sikringer, vandtæt og ekstra 12v eludtag ved siden af også vandtæt.
Vil gerne have el-panelet vandtæt/stænktæt, da det sidder lige nedenfor lugen i styrbord side, hvilket er lidt udsat når vi går hårdt til den med spiler op og spiler ned, da den oftest hænger i en kapsejladspose i nedgangslugen....












søndag, november 17, 2019

Vegvisir race - Great Experience

Havde egentligt besluttet at der ikke blev noget kapsejlads i år.
Men så ville skæbnen at båden tilfældigvis havnede ved startlinjen af Vegvisir race i år...…..😎

www.vegvisirrace.com

Og så er der jo ikke andet at gøre end at få skuden gjort kapsejladsklar og få rigget op til en ordentlig omgang race.

Og helt dårligt gik det da ikke - vi lå nummer 3 de første 175 sømil, så lidt tid skulle de udenlandske semi- og full-proffer da bruge for at indhente den gamle Larsen 28 😄😂😀😈😎😎😎😎😎
Og det til trods for at vi blev grundejere på et ålerev i Smålandsfarvandet midt om natten.

De stillede ellers med alt, hvad der kunne trække  - Vakuum støbte kulfiber racere fra Schweitz og Tyske Offshore mestre i Minitransat 6.5 fra Prototypeklassen.

Vi må nok hellere slå et smut forbi Vegvisirrace igen næste år.

Her nedenfor en skøn blanding af stemningsbilleder.

Lidt voldsom konkurrence for en Larsen 28 fra 1987...….

selvom man blot er to mand ombord på denne kapsejlads, så er det utroligt så meget lor.. man får slæbt med 

Mange udenlandske både var tilmeldt. Vegvisir er formentligt det bedste sted i DK at se hvad der rører sig på den europæiske kapsejldsfront uden for de store klassebådsfelter. 




Bred røv......

Og bred snude - minder lidt om en Canadisk Scow


Flot måne fulgte os på vej første nat, hvor en del både måtte udgå grundet grundstødninger og havarier




Kold morgen med to glade gutter, der trækker ned langs Langeland for at stikke ud i Østersøen ved Ærø


Kryds, kryds, kryds -  vi elsker det og gerne mere vind, så har de moderne konstruktioner svært ved at trække fra en Larsen 28. Det har de fleste både faktisk når det er hårdt vejr og kryds. 


Morgensol