Har rullet frisk tovværk af rullen og splejset øjer for to nye bagstag.
Spare vægt højt oppe i masten og så ser det sejt ud. Sidst men ikke mindst så slår det mindre end wire og slitagen bliver mindre på alle delene omkring bagstagene.
Det skal være sjovt at komme på vandet og gerne for et overkommeligt budget - det har altid været målet for mine mange bådprojekter. Jeg tror på at alle både kan vinde en aftenkapsejlads eller en distancesejlads - blot de er optimeret og vedligeholdt godt. Der ligger over 250 artikler fra de sidste 10 år her på bloggen så gå gerne på opdagelse.
Har rullet frisk tovværk af rullen og splejset øjer for to nye bagstag.
Spare vægt højt oppe i masten og så ser det sejt ud. Sidst men ikke mindst så slår det mindre end wire og slitagen bliver mindre på alle delene omkring bagstagene.
Så blev det sidste dæksbelægning slebet af og overfladen er nu ren og og klar til en ny dækbelægning.
Men spørgsmålet er hvilken?
Man kan lægge en malet skridsikring fx. Internationals den grå. Fordelen er at den er nem at arbejde med og ser pæn ud efter påmaling, men kanterne er svære for der skal tæpes op med malertæpe og det kan være svært at få lige over lange stykker som for eksempel ned langs med skandækket.
Man kan lægge Treadmaster. Fordelen er at det kan tilpasses 100% med papskabeloner og kan være helt lige. Ulempen er at det er dyrt og skal monteres med epoxy lim.
Der er nye belægninger fra fx. Gisatex.
Alternativt kan males Kiwigrip. der er enkomponent tyk maling der kan lave en struktur.
Man kan også hælde skridsikring/glasperler i almindelig maling og male på.
Må en tur i tænkeboks.
Så er den nye budmaling lagt på efter alle forskrifter.
Først noget der lignede tynd epoxy, så en slags grunder der sikre god vedhæftelse og til sidst den nye silikonebaserede bundmaling Sillic One fra Hempel.
Det har tørret en uge nu og når man rører ved det minder det mest af alt om gummihud.
Meget mærkeligt at røre ved og blødt.
Ude i verden og hente lidt inspiration.
Der varmes seriøst op til et godt race til efteråret.
2024 Edition - Vendée Globe - En (vendeeglobe.org)
Indtil de liner op på startlinjen i november 2024, så må man nøjes med at kigge på de andre både der ligger ved flydebroen i Port Olona.
Og nu det som det hele handler om - de dejlige dage på vandet.
Og en enkelt aftenkapsejlads i ny og næ.
Går og tripper for sæsonstart.
Der er bestilt nye sejl og der er ved at blive splejset nye bagstag i Dynema.
Efter opmåling - så kommer stiksav!
Det er altid med en stor portion gummiarm at stiksaven startes på båden - og især når det er på de helt centrale dele af båden.
Skåret hul i ruftag og skydekappe - fordi opmålingen viser det er præcist der løftestroppen for centerløft skal være.
Der er ingen vej udenom - hvis man køber en gammel båd og vil sejle kapsejlads, så skal alt den gamle bundmaling af.
Har prøvet det før og på en lille båd er det ikke så slemt, hvis man er nogle stykker der hjælpes.
Så vi gik i gang - men det viste sig hurtigt at nogle tidligere ejere havde smurt epoxy uden på gammel bundmaling. Det gør arbejdet med at fjerne bundmaling vildt hårdt - nogle steder kan man skrabe det af og andre steder er der kun slibning med støvsuger som eneste vej frem fordi det er for hårdt til at skrabe af, og selv med slibning er det svært.
Lang historie kort (og mega lange arme bagefter) er at efter sindsygt meget arbejde kom det hele af.
Syntes det er blevet svært - ellers gode bundmalinger udfases og nye kommer til med helt andre karateristika.
Efter mange overvejelser er vi end med den nye bundmaling fra Hempel - Hempaspeed.
Tror det er en af de mest fremtidssikrede.
Virker nem at påføre og virker til at tørre op til en meget glat overflade.
Bliver spændende at se hvordan den opfører sig.
Holder den begroningen væk, er den god til kapsejlads, nem at vedligeholde.
Vil gerne have centerløft i båden da vi fik en landevejstrailer med i købet.
Der er flere gode ting ved centerløft i så lille en sejlbåd (24 fod). for det første kan man løfte den op og vaske den i bunden i løbet af sæsonen. Man slipper for at være afhængig af vognmand forår og efterår. og båden kan nemmere trailes rundt om sætte i vandet forskellige steder når det e Centerløft - da man derved selv må betjene kraner for søssætning, hvorimod åg og stopper - den traditionelle måde at løfte på, kræver krancertifikat og derved prof. kranfører.
Det store spørgsmål ved centerløft er altid - HVOR SKAL MAN SKÆRE HULLET !!! i ruftaget og hvilken kølbolt skal der løftet i?
Der er en meget lavpraktisk og 100% nøjagtig måde at finde ud af det på. Man sætter båden på en rund stang og flytter stange lidt frem og tilbage under kælen indtil båden balancerer og med blot en hånd kan tippes op og ned langskibs.
Så det gjorde vi....
Her et klassisk professionelt løft med stropper.
Båden vejer ca 1.400 kilo så vi lægger 6-8 lag, hvor der er mest belastning. Sammen med det eksisterende laminat der er massiv glasfiber må det være godt nok.
Så er der købt ny Larsen - denne gang den mindre kendte Larsen 232.
Der blot er produceret i 6 eksemplarer. Detter DEN-1 og den er fra 1990.
Så vidt vides er de to både i Danmark og de sidste fire i Tyskland - Skriv gerne hvis du ved mere om Larsen 232 og hvor de øvrige er.
Og for første gang er det en delebåd, det har jeg ikke prøvet før men nu kaster jeg mig ud i det med sejlerkammeraterne Ulrik og Rune.
Det reducerer arbejde og omkostninger med 2/3 - teoretisk, så må vi se om det holder eller om vi blot køber 3 gange så meget grej ;0)
Til at begynde med polerer vi blot fribord, laver centerløft ved en af kølboltene og lægger nyt epoxy og måtte ved bundstokkene og givet apteringen olie. Derefter er det på vandet og prøve damen af - så må vi se hvad der derefter skal laves.
Men gætter på at vi skal have den ordnet 100% i bunden så den er i kapsejladsværdig stand, kigget på sejl og rigtrim og muget ud i kahyt og kistebæke.
Så følg med her på siden efterhånden som vi laver tingene lægger vi billeder og beskrivelser op.