søndag, maj 05, 2024

Lir med bagstag

 Har rullet frisk tovværk af rullen og splejset øjer for to nye bagstag.

Spare vægt højt oppe i masten og så ser det sejt ud. Sidst men ikke mindst så slår det mindre end wire og slitagen bliver mindre på alle delene omkring bagstagene. 








lørdag, maj 04, 2024

1.000 kroners spørgsmålet - hvilken skridsikring på dækket

 Så blev det sidste dæksbelægning slebet af og overfladen er nu ren og og klar til en ny dækbelægning.

Men spørgsmålet er hvilken?

Man kan lægge en malet skridsikring fx. Internationals den grå. Fordelen er at den er nem at arbejde med og ser pæn ud efter påmaling, men kanterne er svære for der skal tæpes op med malertæpe og det kan være svært at få lige over lange stykker som for eksempel ned langs med skandækket.

Man kan lægge Treadmaster. Fordelen er at det kan tilpasses 100% med papskabeloner og kan være helt lige. Ulempen er at det er dyrt og skal monteres med epoxy lim. 

Der er nye belægninger fra fx. Gisatex.  

Alternativt kan males Kiwigrip. der er enkomponent tyk maling der kan lave en struktur.

Man kan også hælde skridsikring/glasperler i almindelig maling og male på. 

Må en tur i tænkeboks. 








Ny Bundmaling lagt på

 Så er den nye budmaling lagt på efter alle forskrifter.

Først noget der lignede tynd epoxy, så en slags grunder der sikre god vedhæftelse og til sidst den nye silikonebaserede bundmaling Sillic One fra Hempel.

Det har tørret en uge nu og når man rører ved det minder det mest af alt om gummihud.

Meget mærkeligt at røre ved og blødt.











 


lørdag, april 27, 2024

Ny bundmaling igen, igen, igen - aaarrgghh

Ordnede bunden på båden sidste år. Kom helt i bund til primeren og byggede nye primerlag op og sluttede af med Hempels Hempaspeed bundmaling. 

Men igennem sæsonen groede der alt muligt på bunden af båden og da bundmalingen så også begyndte at falde af - så var der ingen vej tilbage - alt nyt bundmaling skrabet af og starte forfra her i foråret. 

Nu er valget faldet på Sillic One.

Men for at få det rigtigt på skal der først primer, så en hæfter og til sidst den nye bundmaling og det hele lægges på med forskellige maleintervaller......  

de  forskellige lag har hver sin farve, så man kan se hvor langt man når. 
Sidste lag i dag er Tiecoat. I morgen efter god 14 timer skal så påføres første lag bundmaling. Sillic One i rød. 

Ny dæksbelægning

Det originale dæksbelægning er blevet slidt, grimt og visse steder løst. 
Det må lade livet, så har startet Fine-cutteren op med en kniv-klinge. 

Prøvede en savklinge med tænder men den laver hakker i gelcoaten, så nu bliver det med knivblad.

Det har taget godt 2,5 timer at fjerne hele bagbord side......
Grimt, tisgult og med sorte pletter der ikke kan fjernes. 


lørdag, januar 27, 2024

Inspiration ude i verden - Vendee Globe

Ude i verden og hente lidt inspiration.

Der varmes seriøst op til et godt race til efteråret. 

2024 Edition - Vendée Globe - En (vendeeglobe.org)

Indtil de liner op på startlinjen i november 2024, så må man nøjes med at kigge på de andre både der ligger ved flydebroen i Port Olona.  








Dejlige dage på vandet

Og nu det som det hele handler om - de dejlige dage på vandet.
Og en enkelt aftenkapsejlads i ny og næ. 

Går og tripper for sæsonstart. 

Der er bestilt nye sejl og der er ved at blive splejset nye bagstag i Dynema.







 

Perfekt balance - centerløft

 Efter opmåling - så kommer stiksav!

Det er altid med en stor portion gummiarm at stiksaven startes på båden - og især når det er på de helt centrale dele af båden. 

Skåret hul i ruftag og skydekappe - fordi opmålingen viser det er præcist der løftestroppen for centerløft skal være.


Husk altid at have minimum dobbelt op på alle dimensioner for løftegrej - MINIMUM.

Larsen 232 båden, er 24 fod og vejer 1.400 kilo - Alt løftegrejet her til er dimensioneret mellem 3 og 5 tons.


Perfekt balance!!!!!


Stiksaven har gjort sit arbejde - nu krydses der fingre for at det er den rigtige placering. 


Perfekt! Perfekt! Perfekt!
fuldstændig balance også med masten monteret. 


Gammel Bundmaling aaarrrgghghgh

Der er ingen vej udenom - hvis man køber en gammel båd og vil sejle kapsejlads, så skal alt den gamle bundmaling af.

Har prøvet det før og på en lille båd er det ikke så slemt, hvis man er nogle stykker der hjælpes. 

 

Så vi gik i gang - men det viste sig hurtigt at nogle tidligere ejere havde smurt epoxy uden på gammel bundmaling. Det gør arbejdet med at fjerne bundmaling vildt hårdt - nogle steder kan man skrabe det af og andre steder er der kun slibning med støvsuger som eneste vej frem fordi det er for hårdt til at skrabe af, og selv med slibning er det svært.  



Til sidst kom vi i mål - men konklusionen er at næste gang bliver det blæsning med tøris - uanset bådstørrelsen!
Fast arbejde......




Lang historie kort (og mega lange arme bagefter) er at efter sindsygt meget arbejde kom det hele af.


mandag, august 21, 2023

Bundmaling

Syntes det er blevet svært - ellers gode bundmalinger udfases og nye kommer til med helt andre karateristika.

Efter mange overvejelser er vi end med den nye bundmaling fra Hempel - Hempaspeed.
Tror det er en af de mest fremtidssikrede. 

 


Virker nem at påføre og virker til at tørre op til en meget glat overflade. 


Bliver spændende at se hvordan den opfører sig. 

Holder den begroningen væk, er den god til kapsejlads, nem at vedligeholde.


mandag, juni 05, 2023

Opmåling til centerløft

 

Vil gerne have centerløft i båden da vi fik en landevejstrailer med i købet. 

Der er flere gode ting ved centerløft i så lille en sejlbåd (24 fod). for det første kan man løfte den op og vaske den i bunden i løbet af sæsonen. Man slipper for at være afhængig af vognmand forår og efterår. og båden kan nemmere trailes rundt om sætte i vandet forskellige steder når det e Centerløft - da man derved selv må betjene kraner for søssætning, hvorimod åg og stopper - den traditionelle måde at løfte på, kræver krancertifikat og derved prof. kranfører. 

Det store spørgsmål ved centerløft er altid -  HVOR SKAL MAN SKÆRE HULLET !!! i ruftaget og hvilken kølbolt skal der løftet i?

Der er en meget lavpraktisk og 100% nøjagtig måde at finde ud af det på. Man sætter båden på en rund stang og flytter stange lidt frem og tilbage under kælen indtil båden balancerer og med blot en hånd kan tippes op og ned langskibs.

Så det gjorde vi....


Med skarpe øjne kan man skimte det stykke rundjern vi lagde under kølen.


Fordi båden ikke er større end den er - så kunne vi forsigtigt løfte den i tre stykker dynema, der var fastgjort til røstjern og ude agter. 
KAN IKKE ANBEFALE DETTE TIL STØRRE BÅDE!
Når først langskibs centrering er fundet er det let at slå et kryds på kølen og fører markeringen op til Ruftaget og ind i kahytten - det viste sig at være bagerste kølbolt i kølsvinet i vores til fælde på denne Larsen 232. 



Her et klassisk professionelt løft med stropper. 

lørdag, maj 20, 2023

Afstive kølsvinet yderligere

Så er vi endeligt kommet igang med den gamle dame, Sådan en Larsen 232 fra 1991 har brug for lidt kærlighed, hvis den skal kunne følge med på aftenkapsejladsen og rundt til et par distancesejladser de kommende år.  

Har skåret gammelt glasfibermateriale ud af kølsvinet og renset den galvaniserede inderkonstruktion. 
Alle skarpe hjørner og kanter er spartlet op med West system epoxy med filler. så der kan lægges nye måtter i epoxy.   


Alle kanter og skarpe hjørner er spartlet ud med epoxy med filler for at måtter kan lægges op og rundt med fuld vedhæftelse. 



Da projektet og båden er med lille budget, blev det besluttet at bruge hvad der ligger hjemme i gemmerne. Så bunden forstærkes med en blanding af rene kulfiber måtter ca. 300 grams og så 400 grams rowing glas måtter - bare fordi det live var hvad vi havde. 

Båden vejer ca 1.400 kilo så vi lægger 6-8 lag, hvor der er mest belastning. Sammen med det eksisterende laminat der er massiv glasfiber må det være godt nok.

 



Halvvejs - kan godt se det e nogle somre siden der sidst blev leget med epoxy og måtte - nå men det ender med at blive godt. West system epoxy er nemt at arbejde med bare forarbejdet er godt og der absolut ingen fugt er. eneste andet der mangler er 15-20 grader tør luft, så skal resultatet nok blive godt. Og husk nu - der må ikke være luftlommer når arbejdet er færdigt - på billedet ovenfor er der et stykke vej endnu  ;0) 


tirsdag, april 26, 2022

Så der ny Larsen i familien

Så er der købt ny Larsen - denne gang den mindre kendte Larsen 232. 

Der blot er produceret i 6 eksemplarer. Detter DEN-1 og den er fra 1990. 
Så vidt vides er de to både i Danmark og de sidste fire i Tyskland - Skriv gerne hvis du ved mere om Larsen 232 og hvor de øvrige er.  

Og for første gang er det en delebåd, det har jeg ikke prøvet før men nu kaster jeg mig ud i det med sejlerkammeraterne Ulrik og Rune.

Det reducerer arbejde og omkostninger med 2/3 - teoretisk, så må vi se om det holder eller om vi blot køber 3 gange så meget grej  ;0)

Til at begynde med polerer vi blot fribord, laver centerløft ved en af kølboltene og lægger nyt epoxy og måtte ved bundstokkene og givet apteringen olie. Derefter er det på vandet og prøve damen af - så må vi se hvad der derefter skal laves. 

Men gætter på at vi skal have den ordnet 100% i bunden så den er i kapsejladsværdig stand, kigget på sejl og rigtrim og muget ud i kahyt og kistebæke. 

Så følg med her på siden efterhånden som vi laver tingene lægger vi billeder og beskrivelser op. 





Ligner til forveksling en Larsen 28 der er krympet i vask.


Håber og tror på at båden har rigtig gode sejlegenskaber.